Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik kwam vanochtend twee berichten tegen over bedrijven die actief zijn op het gebied van technology enhanced learning. Deze berichten kunnen illustratief zijn voor ontwikkelingen op dit terrein. De eerste gaat over de metaverse, het tweede over een prominente aanbieder van online programma’s. Het eerste bericht gaat over Metaverse Learning.
De metaverse is een virtuele ruimte waar mensen en organisaties kunnen interacteren, samenwerken en activiteiten uitvoeren. Technologieën zoals artificiële intelligentie, virtual reality en blockchain technologie komen hierin onder meer samen. In Metaverse trends, predictions, and advice for 2023 vat Alex Howland belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de metaverse samen.
James Hodgkin, hoofd learning analytics van het Britse Jisc, gelooft dat learning analytics data governance in het (hoger) onderwijs kan verbeteren. Hij typeert learning analytics als een culturele verandering, en niet zo zeer als een technisch project. Onderwijsinstellingen moeten zich over allerlei zaken verantwoorden zoals over studieresultaten en welzijn van
‘Grit’ kun je omschrijven als passie en doorzettingsvermogen voor het behalen van langetermijndoelen, ondanks tegenslagen. Deze factor wordt beschouwd als belangrijk middel om voortijdige uitval bij online afstandsonderwijs te voorkomen. Zuid-Afrikaans onderzoek laat zien dat dat waarschijnlijk niet altijd terecht is. De Universiteit van Zuid-Afrika (Unisa) is de grootste aanbieder
Afgelopen week heb ik ‘vasteloavend’ gevierd. Zelfs in de optocht van mijn geboorteplaats Kerkrade was er aandacht voor ChatGPT. Ook tijdens het feestvieren hebben we het gehad over deze AI-toepassing. In deze blogpost vat ik weer een aantal bijdragen over ChatGPT samen, en verwijs ik weer naar een groot aantal
Je leest en hoort regelmatig dat mensen in toenemende mate moeite zouden hebben om zich gedurende langere tijd te concentreren. Onze aandachtsspanne zou steeds korter worden. Bij het ontwikkelen van leertrajecten zouden we daar rekening mee moeten houden. Het blijkt echter onzin te zijn dat ons concentratievermogen vermindert. Dat blijkt
Op dit moment woedt in ons land weer de discussie over het gebruik van smartphones in de klas. Moet je kiezen voor een landelijk verbod, moet je de beslissing om smartphones te verbieden over laten aan scholen zelf, of zelfs aan docenten? Of moet je smartphones vooral gebruiken? Ik lees
De relatie tussen motivatie en leerprestaties is een complexe. Goede leerprestaties bevorderen de motivatie. Maar is het ook verstandig om te kijken naar interventies die de motivatie bevorderen, waarna de leerprestaties verbeteren? Dat lijkt in elk geval wel te gelden voor begrijpend lezen, zo blijkt uit een recent uitgevoerde meta-analyse.
Het concept van ‘flipped learning’ is één van de modellen van blended learning, dat inmiddels alweer meer dan tien jaar wordt toegepast. Het EdSurge-artikel Does ‘Flipped Learning’ Work? A New Analysis Dives Into the Research gaat over een recente meta-analyse van onder andere Manu Kapur en John Hattie naar de effectiviteit van dit concept. De onderzoekers kraken een aantal kritische noten over ‘flipped learning’. Bij ‘flipped learning’ bestuderen lerenden instructies thuis (bijvoorbeeld via video), en verwerken zij het geleerde op een actieve manier in de klas. Manu Kapur, John Hattie, Irina Grossman en Tanmay Sinha hebben 46 meta-analyses met betrekking
SURF heeft een rapport gepubliceerd met daarin een overzicht van toekomstige technologische ontwikkelingen. SURF roept instellingen op de vertaling te maken naar de eigen context. Daarmee zullen ze vast niet bedoelen dat je het rapport zelf naar het Nederlands moet vertalen. Het rapport is namelijk volledig in het Engels opgesteld. Ik vind dat vreemd voor een organisatie die voor het Nederlands onderwijs werkt, en die zich ook richt op het middelbaar beroepsonderwijs waar de voertaal in elk geval Nederlands is. Breng een dergelijk rapport op z’n minst ook in het Nederlands uit, zou ik zeggen. De inhoud en opzet zijn
Mensen hebben volgens mij vaak verkeerde verwachtingen ten aanzien van ChatGPT. Dat blijkt uit een aantal bijdragen over deze toepassing die ik in onderstaande blogpost samenvat. Verder vind je in deze bijdrage ook weer een groot aantal links van artikelen over ChatGPT die ik alleen maar weergeef omdat ze in het Nederlands zijn geschreven en/of omdat ik geen tijd heb om deze te bespreken. In hoeverre is ChatGPT accuraat en hoe kunnen juristen en studenten van de opleiding HBO-rechten deze toepassing gebruiken? Studenten van de opleiding HBO-rechten van Zuyd Hogeschool verkennen deze vraag in een aantal blogposts. Bijvoorbeeld: Ronde 3:
Louis Rosenberg heeft een bezoek gebracht aan Dreamscape Learn en beargumenteert mede op basis daarvan waarom de metaverse zo belangrijk voor leren, opleiden en onderwijs gaat worden. Dreamscape Learn is een samenwerkingsverband tussen het VR-entertainmentbedrijf Dreamscape Immersive en de Arizona State University. Zij hebben een metaverse-omgeving gebouwd waarin lerenden een virtueel laboratorium bezoeken, in aanvulling op hun gewone onderwijs. In dat laboratorium worden zij gedurende vijftien minuten als het ware een ervaring ingezogen. Volgens Rosenberg heeft dit initiatief de kracht van verhalen van filmkwaliteit waarbij filmische beelden worden gecombineerd met doordachte onderwijsprincipes en duidelijk gedefinieerde leerdoelen. Lerenden doen zeer realistische,
Vandaag heb ik een keynote verzorgd tijdens de jaarlijkse Moodlemoot Nederland & Vlaanderen 2023. Een MoodleMoot is een jaarlijkse conferentie bedoeld voor docenten, opleiders, managers, functioneel beheerders en ontwikkelaars die het LMS Moodle gebruiken. Organisator Avetica had mij gevraagd een presentatie te verzorgen over de invoering van een leermanagementsysteem. Een aantal zaken wordt daar m.i. bij overschat, en een aantal aspecten juist onderschat. Ik gebruik al vele jaren een eigen implementatiemodel dat ik vandaag heb gebruikt om een aantal zaken dat wordt overschat en onderschat te presenteren. Dit model heeft overigens grote overlap met A framework for institutional adoption and
Recent onderzoek ontkracht de vrees van volwassenen dat het intensief spelen van video games van negatieve invloed zou zijn op de cognitieve vermogens van jonge lerenden. Tegelijkertijd bestrijdt dit onderzoek ook de belofte van leveranciers van specifieke games dat kinderen juist veel leren van deze spellen. Onderzoekers van de universiteit van Houston hebben onderzocht wat de gevolgen zijn van het spelen van video games door 160 kinderen (waarvan 70% uit lage inkomensgroepen afkomstig was). Daarbij hebben zij ook gekeken naar hoe lang de kinderen video games speelden en naar de genres spellen. De deelnemende leerlingen bleken gemiddeld 2,5 uur per
Op maandag 27 maart 2023 organiseren SOML en ROER College Schöndeln in Roermond een conferentie over ChatGPT en AI in het onderwijs. Ik verzorg hier een sessie waarin ik illustreer hoe je enkele ‘Wijze lessen’ -bouwstenen voor een effectieve didactiek- kunt faciliteren met behulp van AI, zoals ChatGPT. Het programma
Marktontwikkelingen op het gebied van leermanagementsystemen (LMS) voltrekken zich in een betrekkelijk traag tempo. Neil Mosley signaleert binnen het Verenigd Koninkrijk echter een aantal interessante marktontwikkelingen rond leermanagementsystemen in het hoger onderwijs. Ik zie een overeenkomsten en verschillen met de Nederlandse situatie. De aard van het product en de looptijd
De stroom met bijdragen over ChatGPT in relatie tot leren, opleiden en onderwijs duurt maar voort. Tijd voor de zevende bloemlezing over deze ontwikkeling, die onmiskenbaar hype-achtige trekken heeft. Als ik toepassingen als ChatGPT zou scharen onder een ‘hype’, dan zou ik er trouwens niet zo veel aandacht aan schenken.
De Britse Fosway Group presenteert jaarlijks een overzicht van de markt van leersystemen die binnen arbeidsorganisaties in het Verenigd Koninkrijk en Europa worden gebruikt. Onlangs kwam de meest recente editie uit. Met behulp van dit overzicht kun je verschillende oplossingen vergelijken op basis van prestaties (markt en klanten), potentieel, aanwezigheid
Toepassingen als ChatGPT nemen op dit moment een hoge vlucht. Google komt binnenkort bijvoorbeeld met ‘Bard’ dat een beter en meer betrouwbaar alternatief moet worden voor ChatGPT. Hoe risicovol zijn dergelijke toepassingen? Deze vraag kun je m.i. niet los zien van de context waarin deze applicaties worden gebruikt. Verleden week
Bij het vergroten van de betrokkenheid bij online leren wordt vaak gekeken naar de rol van de docent en naar live online leren. In Asynchronous pedagogy to improve student engagement beschrijft Hasti Abbasi hoe effectieve asynchrone online activiteiten kunnen worden gebruikt om de betrokkenheid van lerenden te bevorderen (gedragsmatig, emotioneel
De ontwikkelaars van Opigno LMS hebben in twee delen een woordenlijst op het gebied van e-learning samengesteld. Een handig naslagwerk. Deel 1 begint bij ’70:20:10 leren’ (overigens zonder verwijzing naar Charles Jennings) en eindigt bij ‘live virtual classroom’. Deel twee start met ‘machine learning’ en sluit af met ‘zone van
Volgens Stephen Noonoo kun je infographics gebruiken om lerenden te leren omgaan met media en om meer complexe denkvaardigheden te ontwikkelen. Je kunt daarbij een bekende bouwsteen voor een effectieve didactiek toepassen. Noonoo omschrijft infographics als visuele weergaven van complexe informatie. Het zijn meestal combinaties van grafieken, diagrammen, beelden, woorden
Een week geleden schreef ik de vijfde bloemlezing over ChatGPT en leren, opleiden en onderwijs. In de tussentijd staan weer meer dan vijftig bijdragen over dit onderwerp op mijn leeslijst. In deze bijdrage vat ik vijf bijdragen samen. Ik vermeld verder twee alternatieven voor ChatGPT en ik presenteer vijf bijdragen
De laatste jaren verschijnen er regelmatig berichten over de inflatie van het diploma. Dit speelt op dit moment vooral in de Verenigde Staten. Twee bijdragen illustreren dat. Het zou echter ook weleens een internationaal fenomeen kunnen worden. Bryan Alexander schrijft dat een recent redactioneel van de New York Times werkgevers