Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor januari 2021

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

MS Teams: veel gebruikt, weinig gewaardeerd

De Fosway Group heeft onlangs samen met Barco onderzoek gedaan naar de impact van virtual classrooms op L&D, en naar eventuele verbeterpunten op dit gebied. Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Fosway Group is een Brits analist die marktonderzoek doet naar technologie op het gebied van HR, inclusief leren en ontwikkelen.

The post MS Teams: veel gebruikt, weinig gewaardeerd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Uitgebreide Amerikaanse website met bronnen voor lerenden, docenten en ouders/verzorgers over online leren tijdens de pandemie

Wide Open School is een uitgebreide Amerikaanse website met zeer veel bronnen die gezinnen en docenten kunnen helpen met (verplicht) online leren op afstand, als men dankzij COVID-19 niet fysiek naar school kan gaan. Meer dan 80 organisaties en fondsen ondersteunen dit initiatief, waaronder bedrijven als Google of Zoom en

The post Uitgebreide Amerikaanse website met bronnen voor lerenden, docenten en ouders/verzorgers over online leren tijdens de pandemie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Geleerde lessen over onderwijs tijdens de Coronacrisis

Vandaag heb ik een workshop verzorgd tijdens een online studieochtend van de sector Zorg & Welzijn van Rijn IJssel. De organisatie had mij gevraagd in te gaan op geleerde lessen ten aanzien van het onderwijs dat tijdens de Coronacrisis is uitgevoerd, en om vervolgens tips te geven ten aanzien van

The post Geleerde lessen over onderwijs tijdens de Coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen

How to Mitigate Cognitive Load in Online Learning staat al een tijd op mijn leeslijst. Matthew Lynch vat hierin vijf tips samen die helpen om cognitieve overbelasting bij online leren te vermijden. Ik voeg er ook opmerkingen aan toe. De tips zijn: Presenteer content in afgebakende eenheden met een beperkte

The post Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kan blockchain e-learning meer effectief maken?

Blockchain technologie kan worden gebruikt om alles dat van waarde is vast te leggen en transacties bij te houden. Daarbij gaat het lang niet alleen maar om digitaal geld, maar bijvoorbeeld ook om medische data en certificaten van kunst. De makers van de website CodeCondo suggereren dat blockchain technologie e-learning

The post Kan blockchain e-learning meer effectief maken? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 25-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.41

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.41 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe AI kan helpen om lerenden meer persoonlijk te begeleiden

Lerenden beschikken niet altijd over dezelfde kennisbasis. Als docent zou je eigenlijk moeten weten over welke kennisbasis lerenden beschikken, om vervolgens daar op in te spelen. Bij de Duke University experimenteert men met artificiële intelligentie (AI) om in kaart te brengen over welke kennisbasis lerenden al beschikken. Vervolgens vertaalt men

The post Hoe AI kan helpen om lerenden meer persoonlijk te begeleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom je normaliter het niet in je hoofd moet halen om online leren in basisonderwijs en voortgezet onderwijs in te zetten

Nu scholen voor een groot deel niet toegankelijk zijn voor lerenden, wordt online leren op afstand op grote schaal ingezet. Met instemming haal ik in deze blogpost Tony Bates aan die duidelijk maakt waarom je daar normaliter niet voor zou moeten kiezen. Ik houd me al meer dan vijfentwintig jaar

The post Waarom je normaliter het niet in je hoofd moet halen om online leren in basisonderwijs en voortgezet onderwijs in te zetten first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Virtuele klas-sessie activerende didactiek en leertechnologie

Gisteravond, 21 januari 2021, heb ik in het kader van de postbachelor opleiding over e-learning weer een virtuele klas-sessie verzorgd over activerende didactiek en leertechnologie. Ik had deelnemers vooraf gevraagd een ‘beeld’ mee te nemen dat zij hebben van activerende didactiek. Dat beeld kon een voorwerp zijn of een foto.

The post Virtuele klas-sessie activerende didactiek en leertechnologie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Identiteitsontwikkeling en online leren

Het onderwijs draagt normaliter bij aan de identiteitsontwikkeling van leerlingen en studenten. Volgens Ashley A. Adams is het ook belangrijk om daar online aandacht aan te besteden. Het risico bestaat dat we dat nu onvoldoende doen. Leerlingen en studenten spreken met elkaar en op school ook over zaken als sociale

The post Identiteitsontwikkeling en online leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitalisering, flexibilisering en geleerde lessen van de Coronacrisis

Vandaag heb ik bij CINOP in het kader van hun Flexlab een online sessie verzorgd over de rol van digitalisering bij flexibilisering, en de effecten van de Covid-19 op het gebruik van leertechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. In het FlexLab werken professionals uit het (voornamelijk middelbaar) beroepsonderwijs samen werken

The post Digitalisering, flexibilisering en geleerde lessen van de Coronacrisis first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moeten scholen fors investeren in klaslokalen met meerdere beeldschermen?

Het is bijzonder lastig om simultaan onderwijs op een goede manier te verzorgen zonder investeringen in nieuwe technologie. Het is echter de vraag of scholen daartoe op grote schaal moeten overgaan. Bob Wudeck stelt in eSchool News dat simultaan onderwijs -onderwijs waarbij de helft van de lerenden face-to-face en de

The post Moeten scholen fors investeren in klaslokalen met meerdere beeldschermen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 18-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe Moodle updates van o.a. 3.10 en 3.9

Updates voor 3.10, 3.9, 3.8 en 3.5 Vanmorgen heeft Moodle HQ voor vier versies de nieuwste updates beschikbaar gesteld. Het gaat om de volgende versies en bijbehorende releases notes: Moodle 3.10.1 release notes Moodle 3.9.4 release notes Moodle 3.8.7 release notes Moodle 3.5.16 release notes Op dit moment zijn versie 3.10.x en 3.9.x de versies […]


Het bericht Nieuwe Moodle updates van o.a. 3.10 en 3.9 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Verschillende publicaties over online en blended learning

Als je je wilt verdiepen in blended en online learning, dan hoef je je deze dagen niet te vervelen. In deze blogpost vat ik een aantal recente publicaties over dit onderwerp samen, op basis waarvan je zelf kunt kiezen welke je uitgebreider wilt bestuderen. Welke factoren dragen bij aan effectief

The post Verschillende publicaties over online en blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leidt het gebruik van VR ook tot betere leerresultaten?

Naar aanleiding van mijn blogpost over virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers, vroeg Mirjam Neelen (@MirjamN) via Twitter naar onderzoek dat ook naar resultaten kijkt, en niet alleen naar opvattingen van lerenden over de manier van leren. Hans Luyckx (@luyckxh) mailde me daarop twee artikelen over

The post Leidt het gebruik van VR ook tot betere leerresultaten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers

Arbeidsorganisaties investeren normaliter fors in zogenaamde ’soft skills’, zoals kunnen samenwerken, gespreksvaardigheden of conflicten kunnen oplossen. Normaliter worden hiervoor face-to-face trainingen georganiseerd. Als het echter lastig of onmogelijk is om fysiek bij elkaar te komen, dan biedt virtual reality (VR) hiervoor ook de nodige mogelijkheden. Wellicht zijn VR-trainingen ook effectief

The post Virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 14-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Webinar over dynamische content op 28 januari

Maandelijkse webinar gaan door in 2021 Ook in 2021 gaat Avetica verder met de maandelijkse webinars. Op donderdagochtend 28 januari 2021 om 11.00 uur staat het volgende webinar gepland. Het thema is: Dynamische content in Moodle LMS  /  Workplace. Drie niveaus Aan de hand van standaard functionaliteit én met gebruik van community plugins bekijken we de mogelijkheden […]


Het bericht Webinar over dynamische content op 28 januari is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale vaardigheden blijven achter bij AI-ontwikkelingen

De invloed van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI) op arbeid zal steeds verder toenemen. De verwachting is dat banen zullen verdwijnen, nieuwe banen zullen ontstaan en dat bestaand werk zal veranderen. Een recent Brits rapport laat zien dat veel meer moet gebeuren om werknemers hierop voor te bereiden. Professionalisering en leiderschap

The post Digitale vaardigheden blijven achter bij AI-ontwikkelingen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lid worden van de Productschool?

Ik vind de Productschool een sympathiek, Nederlands, initiatief. Je leert er zonder technische kennis van je idee een product te maken. Dat kan een app zijn of een podcast, een marktplaats, een nieuwsbrief, een community of webshop. Je leert ook hoe je de behoefte bij een publiek onderzoekt, hoe je

The post Lid worden van de Productschool? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Negen manieren om betrokkenheid van lerenden bij online leren te bevorderen

Er komt best wel wat kijken bij het bevorderen van betrokkenheid van lerenden bij online leren. Volgens Terry Heick zijn er negen principes en strategieën die je kunt toepassen om lerenden meer te betrekken bij online leren. Betrokkenheid, engagement, is net als motivatie een complex fenomeen bij leren, opleiden en

The post Negen manieren om betrokkenheid van lerenden bij online leren te bevorderen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Learning analytics voor het doen van voorspellingen kan leiden tot meer inschrijvingen en het voorkomen van voortijdige uitval van lerenden

Ik zie de nodige voordelen in het gebruik van learning analytics voor het analyseren van verbeterpunten ten aanzien van onderwijs en leren (diagnostic analytics). Vanwege het risico van ‘selffulfilling prophecy’ heb ik meer aarzelingen ten aanzien van het gebruik van learning analytics voor het doen van voorspellingen over zaken als

The post Learning analytics voor het doen van voorspellingen kan leiden tot meer inschrijvingen en het voorkomen van voortijdige uitval van lerenden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe editie Innovating Pedagogy over didactische innovaties met potentie #IP2021report

Op 6 januari 2021 heeft  de Britse Open Universiteit voor de negende keer het rapport “Innovating Pedagogy” gepubliceerd. In dit rapport komen tien nieuwe vormen van doceren en leren aan de orde die al in de praktijk worden gebruikt, maar volgens de samenstellers nog geen wijdverbreide invloed hebben gehad op

The post Nieuwe editie Innovating Pedagogy over didactische innovaties met potentie #IP2021report first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Persoonlijke feedback met behulp van learning analytics

Er is waarschijnlijk sprake van een positieve invloed op het leerproces als docenten feedback geven op basis van sterk gevisualiseerde analyses van data van leergedrag. Dergelijke feedback kan bijdragen aan het vermijden van ‘sociale onzekerheid’ die kan ontstaan als lerenden vergeleken worden met andere lerenden. De feedback is namelijk gebaseerd

The post Persoonlijke feedback met behulp van learning analytics first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je lerenden ondersteunen bij online leren op afstand?

De Britse Education Endowment Foundation (EEF) heeft in april van dit jaar desktoponderzoek uitgevoerd naar benaderingen die scholen kunnen gebruiken, om lerenden te ondersteunen bij online leren op afstand indien scholen vanwege Covid-19 gedwongen worden de deuren te sluiten. Wat zijn de belangrijkste conclusies? Hoewel het rapport al enkele maanden

The post Hoe kun je lerenden ondersteunen bij online leren op afstand? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Welke ‘trends’ staan ons dit jaar te wachten op het gebied van technology enhanced learning?

Rond de jaarwisseling verschijnen er meerdere artikelen over ‘trends’ die ons in het nieuwe jaar te wachten staan op het gebied van e-learning, blended learning, digitaal leren of welke naam je maar wilt gebruiken voor het gebruik van leertechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. Dit jaar heb ik deze aanvankelijk

The post Welke ‘trends’ staan ons dit jaar te wachten op het gebied van technology enhanced learning? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Over de verschillen tussen face-to-face interacties en live online interacties

De afgelopen tijd heb ik een aantal bijdragen verzameld die illustreren waarin face-to-face gesprekken verschillen van live online gesprekken. De bevindingen zijn mijns inziens relevant voor synchroon online leren. Wat zijn belangrijke conclusies? Will Thalheimer heeft een ruim vier minuten durende video gemaakt waarin hij ingaat op het belang van

The post Over de verschillen tussen face-to-face interacties en live online interacties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leerzame activerende online werkvormen (online sessie)

Vandaag heb ik voor het BBL-team van Zorg en Welzijn van mijn oude werkgever Gilde Opleidingen een online sessie verzorgd over leerzame activerende online werkvormen. Ik ben na de kennismaking gestart met een korte introductie van asynchroon en synchroon online leren, en van vier belangrijke didactische principes (afkomstig uit ‘Wijze

The post Leerzame activerende online werkvormen (online sessie) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-01-2021 | Article Rating | (0) reacties

Bloggen in 2020

In de eerste blogpost van 2021 wil ik terugblikken op bloggen in 2020. De coronacrisis is van grote invloed geweest op het bezoek en op de inhoud van mijn weblog. Ik heb het afgelopen jaar 297 blogposts geschreven. In 2019 waren het er 299. Ik ben dat jaar bewust minder

The post Bloggen in 2020 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder