Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Het onderwijs draagt normaliter bij aan de identiteitsontwikkeling van leerlingen en studenten. Volgens Ashley A. Adams is het ook belangrijk om daar online aandacht aan te besteden. Het risico bestaat dat we dat nu onvoldoende doen.
Leerlingen en studenten spreken met elkaar en op school ook over zaken als sociale ongelijkheid, racisme en gender. Vaak zijn actuele gebeurtenissen daar aanleiding toe. Denk aan Black Live Matters. Soms speelt het ‘bijzondere’ karakter van een school hierbij ook een rol. Een school draagt vaak bepaalde waarden uit, die bijvoorbeeld gebaseerd kunnen zijn op een geloofsovertuiging.
Natuurlijk spelen thuis, vrienden, bepaalde rolmodellen, organisaties waarbij men is aangesloten en de media ook een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de identiteit van leerlingen en studenten. De onderwijsinstelling is echter een belangrijke ontmoetingsplaats voor jongeren. Mede dankzij ontmoetingen en conversaties op school ontwikkelen leerlingen en studenten opvattingen, normen, waarden en houdingen die hun identiteitsontwikkeling of persoonsvorming beïnvloeden. Daarbij is het ook van belang dat een onderwijsinstelling bewaakt dat jongeren zich niet buiten gesloten voelen, vanwege hun identiteit.
Ahsley Adams veronderstelt dat er minder ruimte is voor identiteitsontwikkeling, nu we -noodgedwongen-voornamelijk online leren:
the perception persists among many practitioners that student identity doesn’t matter online.
Volgens Adams worden lerenden nog steeds geraakt door gebeurtenissen in de wereld om hen heen. Docenten zouden zich bewust moeten van de mogelijke impact op het leven van leerlingen en studenten.
That means knowing students better — and also being attuned to identity in a more fundamental way.
Daarbij gaat het volgens haar om de humanitaire identiteit: wie je bent, waar je om geeft, je waarden en idealen.
Adams formuleert ook enkele ideeën hoe je dit bij online leren kunt vormgeven. Daarbij valt op dat veel van deze suggesties niet specifiek betrekking hebben op het online karakter van het huidige onderwijs:
In feite gaat het om het faciliteren en hebben van een dialoog met lerenden. Om ruimte voor gesprekken over onderwerpen die wellicht wat minder met de onderwijsinhoud te maken hebben. Het gebruik van de actualiteit in het online onderwijs is daarbij ook van belang. Check ook de inhoud op inclusiviteit. Het gaat ook om het besteden van individuele aandacht voor lerenden, bijvoorbeeld via online spreekuren of door individueel met lerenden te telefoneren of te videobellen.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar