Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Nu scholen voor een groot deel niet toegankelijk zijn voor lerenden, wordt online leren op afstand op grote schaal ingezet. Met instemming haal ik in deze blogpost Tony Bates aan die duidelijk maakt waarom je daar normaliter niet voor zou moeten kiezen.
Ik houd me al meer dan vijfentwintig jaar bezig met het gebruik van ICT voor leren, opleiden en onderwijs. Ik richt me daarbij voornamelijk op het combineren van leren met leertechnologie (op locatie of op afstand) en leren zonder technologie. Je kunt en moet daarbij verschillende keuzes maken, afhankelijk van zaken als vakinhoud en doelgroep. Het gebruik van leertechnologie kan leren, opleiden en onderwijs leerzaam, efficiënt en aantrekkelijk maken. In bepaalde gevallen kun je ook kiezen voor volledig online leren. Bijvoorbeeld bij volwassenen die een module willen volgen, maar moeilijk in staat zijn om fysiek bij elkaar te komen.
Tony Bates houdt zich ook al vele decennia bezig met het gebruik van technologie om afstandsleren mogelijk te maken. Hij richt zich daarbij normaliter op onderwijs en opleiden voor volwassenen (post-secundair). In Online learning and (k-12) schools: 6. Strengths and limitations of online learning in the school sector maakt hij duidelijk waarom je het normaliter niet in je hoofd moet halen om online leren op afstand toe te passen binnen het ‘K-12-onderwijs’ (zeg maar basisonderwijs en onderbouw).
Als het echter niet mogelijk is, zoals tijdens de coronacrisis, om fysiek op school bij elkaar te komen, dan is online leren van toepassing. Je moet volgens hem wel oog hebben voor de sterke en minder sterke kanten van online leren. Bates wijst daarbij onder meer op de mogelijkheden van samenwerkend leren op afstand en op de complexiteit van online investeren in de sociale ontwikkeling van lerenden.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar