Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Door: Alfons Matthijssen, Beleidsadviseur Het Leerhuis bij Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) Technologie is niet meer weg te denken...
Het bericht Implementatie van innovatie; een vak apart verscheen eerst op nextlearning.nl.
Alle studieboeken, werkgroepjes, colleges en tentamens ten spijt, écht leren doe je in de praktijk. Dat weten ze in het hoger beroepsonderwijs als geen ander. Maar voor veel HBO-studenten voelt een eerste stage- of werkdag toch alsof ze voor de leeuwen geworpen worden. Ineens kom je in contact met collega’s, klanten, leveranciers en opdrachtgevers. Dat vraagt om flink wat communicatieve vaardigheden. Want wat heb je aan je boeken als je met je mond vol tanden staat?
Waarom zou je werken met personas bij het ontwerpen van online of blended leren? In deze blog wil ik je enthousiast maken voor het werken met personas. Het werken met personas is niet alleen handig voor marketing professionals maar ook nuttig in een ontwerpproces voor leertrajecten. Abdel woont in de hoofdstad van Mali, studeert om […]
Het bericht Werken met personas bij het ontwerpen van online en blended leren verscheen eerst op Ennuonline.
KLM en Dangerous Goods KLM wil dat elke medewerker die met gevaarlijke stoffen te maken heeft, voldoende...
Het bericht Compliance voorbij het vinkje verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Uit de Moodle trukend**s verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
RMMBR is dé digital agency voor leren. Wij ontwerpen en ontwikkelen digitale leeroplossingen met impact. Een goed...
Het bericht RMMBR verscheen eerst op nextlearning.nl.
Kunstmatige (artificiële) intelligentie (AI) zal het onderwijs meer menselijk maken. Dat stelt Laura Ascione in eCampus News. In deze bijdrage stelt zij dat AI het werk van docenten kan aanvullen en versterken. En wel op de volgende terreinen.
Een nieuw begrip, gelanceerd door Josh Bersin. Overigens geen nieuw fenomeen. Wel een benadering van leren die steeds meer weerklank binnen arbeidsorganisaties lijkt te krijgen, en die wat mij betreft sterke en minder sterke kanten heeft.
Deze week rond ik mijn werkzaamheden bij Zuyd Hogeschool af. In totaal heb ik hier twee jaar en zeven maanden aan twee projecten gewerkt. Gisteren hebben de medewerkers, waarmee ik nauw heb samengewerkt, zelfs een afscheidsborrel voor me georganiseerd.
Ik heb,
Op 15 maart aanstaande vindt in ons land een nationale onderwijsstaking plaats. Onderwijsvakbonden staken voor meer investeringen om onder meer de werkdruk te verlagen en het lerarentekort te bestrijden. Ik heb alle begrip hiervoor. Tegelijkertijd zouden we volgens mij ook naar orthodoxe maatregelen moeten kijken om de problemen ten aanzien van werkdruk en lerarentekort te bestrijden.
Het Amsterdamse universiteitsblad Folia kent een opiniepanel dat bestaat uit 25 studenten en medewerkers van alle faculteiten, en enkele diensten van de UvA. Eens in de paar weken reageren zij op een actuele stelling. Een recente stelling luidt: Hoorcolleges zijn een reliek uit het verleden en moeten afgeschaft worden.
Op het gebied van leiderschapsontwikkeling -niet alleen relevant voor de top van de organisatie- is een verschuiving gaande. De traditionele aanbieders verliezen terrein, terwijl de “personal learning cloud” steeds vaker door arbeidsorganisaties omarmd wordt.
Nick van Dam wees de co-auteurs van het Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties,
In deze blogpost vat ik samen wat de potentie van augmented en virtual reality voor leren, opleiden en onderwijs is. Of die potentie wordt benut, is van verschillende factoren afhankelijk.
Ik baseer me hierbij op het artikel Augmented Reality and Virtual Reality in Education.
De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt het uiterste van werkgevers om vacatures te vervullen. Alles wordt uit de kast gehaald om genoeg mensen te vinden. Of iemand over alle kwalificaties beschikt is steeds vaker van ondergeschikt belang. In sommige sectoren nemen werkgevers daarmee een fors risico. Kan deze tikkende tijdbom nog onschadelijk gemaakt worden?
Het Educause Learning Initiative heeft in het kader van de “7 Things You Should Know About”-reeks een editie uitgegeven over de Comprehensive Learner Record (CLR; pdf). Wat is dit? En wat voegt dit toe?
De Comprehensive Learner Record (CLR) is een verzameling digitaal materiaal waarmee lerenden beter zicht krijgen op hun eigen leren,
Ik ben zelf een grootgebruiker van blogposts. Door het cureren en (selectief) lezen van vele weblogs blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Houd je zelf meer van video? Ook dan zijn er verschillende bronnen die je kunt gebruiken om bij te blijven op het gebied van technologische trends.
Wij zijn de partner die de verbinding maakt tussen didactiek, leertechnologie en bedrijfsprocessen. Wij bieden bewezen en...
Het bericht The Courseware Company verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Het programma van het 2e Avetica Live Event op 19 maart in Dordrecht is bekend verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Het bericht Je denkt: een blended leertraject maak ik wel even verscheen eerst op Ennuonline.
Door: Danny van Heesch, Performance consultant SkillsTown Het klinkt zo eenvoudig: de 21st century skills geven aan wat je...
Het bericht How to: 21st century skills | Bereid je voor op de toekomst verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het bericht Van app tot chatbot: leren in het werk versterken met online tools verscheen eerst op Ennuonline.
Een aantal dagen geleden heb ik aandacht besteed aan de SURF-notitie over de continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving. In deze notitie wordt terecht aandacht besteed aan het belang van professionalisering en ondersteuning. Beiden worden in één adem genoemd.
Op 15 maart aanstaande vindt in ons land een grote onderwijsstaking plaats (voor meer geld, voor bestrijding van de werkdruk, tegen het lerarentekort en voor meer salaris). Twee dingen verbazen me in de aanloop daarvan.
Op de eerste plaats lees ik dat directies docenten,
De afgelopen week vond in London de Learning Technologies conferentie plaats over “organisational learning and the technology that supports learning at work”. Eén van de bijdragen ging over veranderingen van arbeid, als gevolg van technologische ontwikkelingen.
In gesprekken en tijdens workshops geef ik regelmatig aan dat het m.i. aannemelijk is dat het risico op afleiding bij live online sessies, groter is dan bij fysieke bijeenkomsten. Deze opvatting lijkt nu door onderzoek bevestigd te worden. Sterker: het geldt voor online leren in het algemeen.
Dinsdag 12 november 2019 heeft SURF de thema-uitgave Continue doorontwikkeling van de digitale leeromgeving uitgegeven. Deze uitgave bevat inzichten van onderwijsinstellingen die de afgelopen jaren bijvoorbeeld de overstap hebben gemaakt naar een nieuwe digitale leeromgeving.
In de inleiding geven de samenstellers aan dat de digitale leeromgeving eeuwig blijft voortbewegen als deze eenmaal in beweging is gezet.
Gevestigde instellingen voor hoger onderwijs komen betrekkelijk traag in beweging, als het gaat om de invoering van online leren. In de Verenigde Staten voeren externe ontwikkelingen de druk op richting hoger onderwijs om meer online leren toe te passen. Gaan we deze ontwikkelingen ook in Nederland en Vlaanderen terug zien?
Het bericht Moodle Workplace – het nieuwe platform voor leren in organisaties verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
In een lezenswaardige bijdrage stelt Patti Shank dat veel beweringen over de positieve gevolgen van video voor leren en engagement gebaseerd zijn op aannames, bijvoorbeeld op basis van opvattingen van betrokkenen. Je moet volgens haar sceptisch kijken naar claims,
Tim Surma heeft onlangs via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen. In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Gisteren heb ik deel 1 gepubliceerd. Deze blogpost gaat in op de laatste twaalf principes.
Tim Surma heeft via Twitter 25 principes gedeeld die leren bevorderen? In twee bijdragen verken ik hoe je ICT kunt gebruiken om deze principes toe te passen. Deze bijdrage beschrijft de eerste dertien principes.
Contiguity effects Wat?
Op 17 april aanstaande organiseert de Universiteit Utrecht de slotconferentie van het Europese TeCoLa project. Dit project is gericht op samenwerking op afstand waarbij ‘gamification’ wordt gebruikt als middel om het ‘doeltaalgebruik’ en de ontwikkeling van interculturele communicatieve competenties op een motiverende en effectieve manier te promoten.
Donald Taylor heeft onlangs een enquête uitgezet over trends op het gebied van het gebruik van leertechnologie en Learning & Development. Wat valt op?
Ongeveer 2000 respondenten uit maar liefst 92 landen hebben gereageerd.
Door: Mireille Goos van Faculty of Skills en Koen Sterrenburg, Transavia Drie verschillende speeches, voor een vol...
Het bericht Welkom aan boord! Speeches van Transavia cabinepersoneel, blended getraind verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving Tijdens de partnersessie van Defacto zullen we geïnteresseerden...
Het bericht Curated Learning: Het belang van doelgericht leren in een gebruikersgerichte leeromgeving verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ga mee in de wereld van NS! Inzetten van nieuw materieel.., nóg vaker zichtbaar en hoorbaar zijn...
Het bericht Leren en presteren: vakmanschap en leren(d) samenwerken bij NS verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) is één van de modellen waar David Merrill hoog van op geeft in zijn ‘First Principles of Instruction (pdf)‘. Je kunt dit model onder meer gebruiken voor het ontwerpen van blended learning.
“ICT is slechts een middel”. Deze uitspraak hoor je vaak, als het gaat om ‘technology enhanced learning’. Sinds verschillende jaren betoog ik dat leertechnologie méér is dan een middel. Ik word in deze opvatting gesterkt door een ‘framework‘
Ik heb vanavond weer een interactief gastcollege over e-learning trends verzorgd, in het kader van de post-bacheloropleiding over e-learning van Avans +.
Ik had deelnemers gevraagd ter voorbereiding een korte inleidende video over trends te bekijken,
Het bericht Nieuw overzicht Moodle functionaliteit per versie 3.6 verscheen eerst op Moodlefacts.nl.
Welke lessen kunnen we leren van een neuropsycholoog, een AI deskundige en een E-learning deskundige! Artifical Intelligence:...
Het bericht Ethisch dilemma: wie heeft eigenlijk de regie over het leren? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Using human and artificial intelligence techniques to makes learning recommendations In this session, we’ll look at the...
Het bericht Curated Content for Personalized Learning verscheen eerst op nextlearning.nl.
tts is een full service provider voor talent management en corporate learning. We helpen onze klanten om...
Het bericht tts verscheen eerst op nextlearning.nl.
Obsessie voor verbetering Faculty of Skills biedt blended maatwerkprogramma’s met specifiek ontwikkelde content, metingen, persoonlijke coaching en...
Het bericht Faculty of Skills verscheen eerst op nextlearning.nl.
Ben jij ook nog in Excel aan het bijhouden wat jouw medewerkers geleerd hebben? Liggen er bij...
Het bericht LearnLinq: slim systeem voor kennisborging verscheen eerst op nextlearning.nl.
Sinds een jaar of tien koestert het (hoger) onderwijs hoge verwachtingen als het gaat om learning analytics. Het verzamelen, analyseren en rapporteren van data van studenten en hun omgeving zou moeten leiden tot meer inzicht in het onderwijs, op basis waarvan je het onderwijs kunt verbeteren.
Volgens Chelsea Waite en Jenny White zijn er vijf mythes over blended learning in omloop, die bestreden moeten worden. Zij doen dat met behulp van zeven modellen voor blended learning die het Christensen Institute voor het K-12 onderwijs onderscheidt.
Het vakgebied ‘e-learning’ is in de 20 jaar dat de term werd gelanceerd, sterk verbreed. In den beginne doelden we met ‘e-learning’ vooral op online leerstof die via online platforms werd ontsloten. Inmiddels zijn er tal van toepassingen die we onder e-learning scharen.
Ik ben een groot voorstander van actief leren. Dat wil zeggen: lerenden gaan met behulp van verschillende activiteiten (zoals opdrachten, oefeningen en discussie) aan de slag met leerstof. Maar sluit deze aanpak luisteren naar een hoorcollege uit?
Over deze vraag heeft David Gooblar een interessante bijdrage geschreven.