Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Is er draagvlak voor een Uber voor e-learning?

Het vakgebied ‘e-learning’ is in de 20 jaar dat de term werd gelanceerd, sterk verbreed. In den beginne doelden we met ‘e-learning’ vooral op online leerstof die via online platforms werd ontsloten. Inmiddels zijn er tal van toepassingen die we onder e-learning scharen. Toch blijkt ‘packaged elearning content’ nog steeds een groeimarkt te zijn. Conor Gilligan vraagt zich daarbij af wie de Uber van ‘packaged elearning content’ zal worden. Maar staan we daarop te wachten?

‘Packaged elearning content’ zijn korte online modules die je in eigen tijd en tempo kunt bestuderen. Je kunt dergelijke online modules gebruiken als je bijvoorbeeld iets nieuws wilt leren (bijvoorbeeld een nieuwe versie van Excel), als je een bepaalde bekwaamheid verder wilt ontwikkelen of als je denkt bepaalde content ooit te moeten toepassen (just in case). Arbeidsorganisaties nemen bijvoorbeeld tegen betrekkelijk lage kosten een jaarabonnement bij een leverancier van dergelijke online modules waarna al hun werknemers toegang krijgen tot deze modules. Of werknemers deze modules ook gebruiken, en de mate waarin, is uiteraard een ander verhaal. Er lijkt in elk geval een markt te zijn voor dit aanbod.

In ons land houden GoodHabitz (shirtsponsor van PSV), New Heroes (opgericht door Jan Schouten van Schouten en Nelissen) en Skills Town zich hier onder andere mee bezig. Opvallend is dat veel van de inhoud betrekking heeft op zogenaamde ‘soft skills’.

Deze vorm van e-learning maakt schijnbaar het grootste deel uit van een nog steeds groeiende e-learning markt, ondanks de vele pleidooien voor andere manieren van Learning & Development. Connor Gilligan beschrijft dat grote ondernemingen bezig zijn aanbieders van deze online modules over te nemen, en bespreekt eveneens de noodzaak van bedrijven om te investeren in complexe bekwaamheden van werknemers.

Volgens Conor Gilligan is het business model van Uber relevant voor de groeiende markt van ‘packaged elearning content’. Uber fungeert daarbij als ‘connector’ tussen taxichauffeurs en consumenten. Op een vergelijkbare manier delen de leveranciers van e-learning content de online modules met elkaar en bieden organisaties de mogelijkheid om zich hierop te abonneren.

Gilligan noemt hierbij een aantal marktspelers, zoals Open Sesame en Go1. Ook MOOC-aanbieders als Udacity of Coursera zouden volgens de auteur de ‘Uber’ van deze markt kunnen worden. LMS-provider Cornerstone on Demand kan dankzij de overname van microlearning provider Grovo ook kanshebber zijn. LMS-aanbieder Totara Learn lijkt dezelfde ambitie volgens Gilligan te hebben.

LinkedIn heeft in november 2018 besloten om het platform LinkedIn Learning (vh Lynda) open te stellen voor aanbod van anderen (zie mijn bespreking). Daarmee worden zij volgens de auteur de belangrijkste kanshebber om de ‘Uber van ‘packaged elearning content’ te worden.

Eerlijk gezegd snap ik deze vergelijking niet goed.

Uber bemiddelt niet tussen taxibedrijven (lees aanbieders) en bedrijven waarvan werknemers een taxi nodig hebben (lees: abonnementen afnemen). Uber bemiddelt tussen individuele chauffeurs (lees: individuele ontwikkelaars van content) en individuele klanten die per rit betalen (lees: individuele lerenden die aparte modules afnemen). Wat dat betreft komt een platform als Udemy meer in de buurt om de Uber op het gebied van e-learning te zijn.

Het verkopen van losse online modules aan individuele gebruikers is echter een lastig business model. Niet voor niets richten aanbieders van ‘packaged elearning content’ zich vaak op arbeidsorganisaties als klanten van abonnementen. Of dit een duurzaam model is, moet nog blijken. Het hangt m.i. af van de verhouding tussen kosten en baten. Onder baten versta ik dan: de mate van gebruik, de tevredenheid van gebruikers en vooral de ervaren toegevoegde waarde voor werknemers en de organisatie als geheel.

Tenslotte vraag ik me af of je wel vergeleken wilt worden met Uber. Deze taxi-aanbieder is populair bij individuele klanten, maar verder behoorlijk omstreden. Ik wil er bijvoorbeeld geen gebruik van maken.


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: