Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. De relatie met leertechnologie kan deze bouwstenen echter verder versterken. In een aantal blogposts beschrijf ik daarom hoe je leertechnologie kunt gebruiken in het kader van deze bouwstenen.
Automatiseer je workflows Een krachtige nieuwe functie in Moodle Workplace is het instellen van dynamische regels. Dit geeft zoveel mogelijkheden om je hele workflow in Moodle te automatiseren. Ik schat zo in dat dit één van de belangrijkste argumenten gaat zijn om Moodle Workplace te implementeren in je organisatie. Als […]
Het bericht Moodle Workplace (4): De kracht van dynamische regels is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is dé Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt Moodle hosting, training, support en consultancy aan.
In deze video van bijna een kwartier legt John Domingue van de Britse Open Universiteit heel helder uit wat de relevantie van blockchain voor opleiden en onderwijs kan zijn.
Samenvattend komt de toepasbaarheid neer op:
Ik wens jullie hele mooie kerstdagen toe met veel ruimte voor rust, genieten, gezelligheid en bezinning.
I wish you a Merry Christmas with a lot of time for rest, enjoyment, sociability and reflection.
Ich wünsche euch ein frohes Weihnachtsfest mit viel Raum für Ruhe,
Rectores magnifici van bijna alle Nederlandse universiteiten waarschuwen in De Volkskrant voor een te grote afhankelijkheid van Amerikaanse technologiebedrijven zoals Canvas, Coursera en Google. Mooie woorden. Nu nog de daden. Gelukkig zijn daar tal van kansen voor.
De bezwaren van de rectores zijn in lijn met de keynote die Christien Bok van SURFnet tijdens de laatste Onderwijsdagen heeft gehouden.
Gisteren heb ik deelgenomen aan de etappe Nijmegen-Arnhem van sponsorloop 3FM Serious Request: The Lifeline. 3FM zamelt geld in voor een goed doel van het Rode Kruis. Dat doen ze met The Lifeline, een wandeltocht van 500 kilometer (van Goes naar Groningen).
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.30 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Praktijkcase UMCG. Door: Jan van der Koog, Opleidingsmanager Learning & Development Wenckebach Instituut UMCG. Hoe zorg je...
Het bericht Hoe word je een lerende organisatie en welke rol speelt een LMS hierin? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Avetica verzorgt voor honderden klanten de hosting van hun Moodle sites. Meer dan 600.000 persoonsgegevens staan in al deze leeromgevingen. Naast de informatiebeveiliging moet ook de privacy heel goed geregeld zijn binnen Avetica. Elke klant van ons is namelijk Gegevensverantwoordelijke en heeft de verwerking aan Avetica uitbesteed. De klant is […]
Het bericht Privacyrapportage ISAE 3000 voor Avetica is eerst gepubliceerd op Avetica.
Dennis Mooldijk is Training en Development specialist bij T-Mobile en hij stond voor de uitdaging om met...
Het bericht Hoe T-Mobile 5 keer meer training content maakte met minder Instructional Designers verscheen eerst op nextlearning.nl.
De Educause heeft onlangs een rapport gepubliceerd (pdf) waarin zij verslag doet van een grootschalig onderzoek naar de opvattingen van -voornamelijk- Amerikaanse docenten over ICT en onderwijs. Men is nogal gereserveerd ten aanzien van het gebruik van ICT in het onderwijs.
Het bericht e-Learning for Kids Learning/Business books verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het aantal coaches groeit explosief. Het lijkt dé oplossing om medewerkers te begeleiden. Het aantal burn-outs blijft...
Het bericht 3 podcasts over Coaching verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door Lonneke de laat, Adviseur Leren & Vernieuwen Cello. In 2016 ontstond er binnen Cello een noodzaak...
Het bericht Nieuw lerend netwerk: werkveld samen met onderwijs – de aanpak van Cello verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag start 3FM Serious Request: The Lifeline. 3FM zamelt geld in voor een goed doel van het Rode Kruis. Dat doen ze met The Lifeline, een wandeltocht van 500 kilometer (van Goes naar Groningen). Het doel is dit jaar: slachtoffers van mensenhandel.
In Degreed Acquires Adepto: The LXP Showdown Begins beschrijft Josh Bersin enkele relevante ontwikkelingen op de nog jonge markt van Learning Experience Platforms. Het kunnen creëren van waarde voor klanten is hierbij van groot belang.
Verleden week heb ik tijdens de docentendag van de Stichting Praktijkleren de stand van zaken vernomen van de implementatie van PraktijkHub.
De relatie tussen het gebruik van leertechnologie en leerprestaties is nogal ingewikkeld. Wel is duidelijk dat een intensief gebruik van leertechnologie in de klas negatief van invloed is op leerprestaties. Met name bij jongere lerenden is dat het geval. Kinderen die bijvoorbeeld via tablets leren lezen,
Liveblog: 20 keer #HRTechTegenCorona, wie volgt? Het zijn bizarre tijden, met heel vervelende situaties. Er gaan bedrijven...
Het bericht #HRTech Review verscheen eerst op nextlearning.nl.
INVITATION ONLY. Aanleiding Vanuit de ervaring binnen Next Learning en de ontwikkelvragen die vanuit veel organisaties...
Het bericht LEARNING BOOTCAMP | Leervraagstuk-challenge samen met ’De Lijn’ verscheen eerst op nextlearning.nl.
Vandaag heb ik een keynote verzorgd tijdens een docentendag van de Stichting Praktijkleren. Deze stichting ondersteunt ROC’s onder meer door het ontwikkelen van les- en examenmateriaal voor praktijkleren. Ik ben ingegaan op wat komt kijken bij het delen van materialen.
Vandaag heb ik tijdens een docentendag van de Stichting Praktijkleren een workshop verzorgd over het gebruik van leertechnologie ten behoeve van een activerende didactiek.
Ik ben onder meer ingegaan op drie redenen waarom ICT lang niet altijd op een effectieve,
In het programma Topcollega! volg je 12 online video role plays. Ze laten situaties zien die je tegenkomt op de werkvloer, zoals collega’s aanspreken op gedrag, om hulp vragen en omgaan met feedback. In de role plays neem je je eigen reactie op op video. Vervolgens kun je de opnames bekijken en krijg je direct checks te zien over wat je wel en niet gedaan hebt. Op de achtergrond wordt dit verwerkt in een persoonlijke competentierapport dat je direct -en ook gratis- ontvangt. Je kunt het programma volgen op je smartphone of laptop.
Door: Saskia Tiggelaar en Ilse Beemsterboer, Noordhoff Professional In welke mate is jouw organisatie ingericht als werkend...
Het bericht QuickScan Werkend leren: ontdek de prioriteiten van jouw organisatie! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Anabel van Nunen, Opleiding Werkgelukdeskundige Wil jij aan de gang met het thema werkgeluk? Kun je...
Het bericht In Dialoog: Het vertalen van universele principes van (werk)geluk naar persoonlijke situaties op de werkvloer verscheen eerst op nextlearning.nl.
Voor wie niet bekend is met een Advent kalender, dat is een kalender met vakjes van 1 december tot en met Kerst. Je mag per dag 1 vakje open maken waar dan meestal een chocolade figuurtje achter te vinden is. Catalyst, de Moodle partner die opereert in Nieuw Zeeland, Australië […]
Het bericht Moodle Advent kalender is eerst gepubliceerd op Avetica.
Al vele jaren voert 3FM voor de Kerst actie voor een goed doel van het Rode Kruis. Eerst met het Glazen Huis, en nu voor de tweede keer met The Lifeline, een wandeltocht van 500 kilometer. Het doel is dit jaar: slachtoffers van mensenhandel.
Spoiler alert: deze blogpost geeft geen antwoord op deze vraag. Deze vraag wordt namelijk dikwijls niet gesteld -en beantwoord- in onderzoek naar het gebruik van mobiele telefoons (inclusief smartphones), tablets en ‘wearbles’ voor leren.
Ik kan me nog herinneren dat het gebruik van laptops voor leren nog onder ‘mobile learning’ werd geschaard.
Met dank aan Tjip de Jong van Tjipcast. Tjipcast met Willem Mastenbroek. Volgens menig expert is veranderen in organisaties vandaag...
Het bericht Tjipcast: Veranderen in organisaties: hoe hou je het simpel? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Bij blended learning wordt dikwijls online video ingezet voor instructies. Dat is echter niet noodzakelijk. Je kunt blended learning ook met behulp van teksten toepassen.
Een tijd geleden werd ik door Koos Winnips gewezen op deze beschrijving van een e-learningproject bij de Rijks Universiteit Groningen.
Saillante uitkomsten uit het HR Benchmarkt-onderzoek 2019 door VISMA RAET uitgevoerd door Motivaction onder leidinggevenden, flexwerkers, hr...
Het bericht Hoe gaat HR(D) met Data om (of eigenlijk: wat ze nog niet doen en wel moeten!)? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Voor iedereen die van blockchain heeft gehoord, maar nog niet helemaal weet wat je ermee kunt doen,...
Het bericht Blockchain Cursus, gratis voor iedereen verscheen eerst op nextlearning.nl.
AI is de meest belangrijke technologische ontwikkeling van dit moment die leren, opleiden en onderwijs zal gaan...
Het bericht AI gaat e-learning enorm beïnvloeden! Is dat zo??? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Het befaamde TPACK-model is onder meer bedoeld om docenten kritisch na te laten denken “over hun eigen kennis en de kennis die zij nodig (zouden moeten) hebben om ict zinvol in te kunnen zetten binnen bepaalde vakken met behulp van een bepaalde didactiek”.
Certificaat plugin In Moodle Workplace zit standaard de functionaliteit om certificaten te maken. Een deelnemer die een cursus heeft voltooid of een bepaalde opdracht voldoende gescoord krijgt zijn certificaat. Nu is dit op zich niet erg bijzonder, want in Moodle LMS kan je dit ook al doen met de community […]
Het bericht Moodle Workplace (3): Maak je eigen certificaten is eerst gepubliceerd op Avetica.
In Implementing Active Learning and Student-Centered Pedagogy in Large Classes beschrijft Nisha Malhotra hoe zij, op basis van inzichten rond het belang van actief leren, haar redelijk traditioneel vormgegeven economieonderwijs -via hoorcolleges- heeft aangepast. Wat valt hierbij op?
Een boek dat grote invloed heeft gehad op hoe er in het hoger onderwijs naar leren wordt gekeken is Teaching for Quality Learning van John Biggs & Catherine Tang (1999). In dit boek wordt de theorie van constructive alignment uitgelegd. Die draait om het uitgangspunt dat de leeractiviteiten moeten bijdragen aan de leerdoelen, en dat de leerdoelen daadwerkelijk getoetst moeten worden in de toets. Een open deur van jewelste, lijkt het, maar in de praktijk wordt er niet altijd goed bij stilgestaan of alle elementen wel op de juiste manier bijdragen. In deze blog zet ik op een rij hoe je dat aanpakt.
“Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs is een groot succes. En terecht, wat mij betreft. Mijn belangrijkste kritiekpunt: leertechnologie kan deze bouwstenen helpen faciliteren. En die relatie kan sterker worden gelegd.
Door: Evert Hoogendoorn, programmaleider Ludodidactiek, gamedesigner en docent aan de Hogeschool voor de Kunsten Iedere leerprofessional kent...
Het bericht Engagen van de lerende via MDA Model – game principes verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Paula Kaag, Organisatieontwikkeling – Coaching – Training – Advies. Coaches worden vaak ingeschakeld als er een...
Het bericht HR(D) en de coach – strategische partners in leerrendement! verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Petra Peeters & Marlo Kengen, adviseurs L&D Hogeschool Arnhem-Nijmegen | Ger Driesen, Learning Innovation Leader. Personalisatie...
Het bericht Personalisatie effectief ingezet – hoe past het in jouw leertraject(en)? verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Bob Mosher, CEO Apply Synergies. In deze sessie krijg je inzicht in de “5 Moments of...
Het bericht De 5 Moments of Need: van leren naar presteren verscheen eerst op nextlearning.nl.
Door: Caroline Luijbregts, Opleidingsadviseur Alrijne Zorggroep | Implementatie 5MoN bij Alrijne & Janine van Zoest | Xprtise....
Het bericht Het implementeren van werkplekleren waardoor professionals beter presteren verscheen eerst op nextlearning.nl.