Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Job Bilsen | 16-04-2013 | Article Rating | (0) reacties

E-Learning Event 2013: Praktijksessie KLM Liveblog

Interactief videoleren: uit het klaslokaal naar de werkvloer van KLM. Edwin Bleumink en Hans Broos van de KLM Business Campus geven tijdens een praktijksessie inzicht in de door KLM ontwikkelde online training voor OPS-Coördinatoren.  Hierdoor zijn de kosten van de training lager geworden en is het rendement hoger. De sleutel? Slim gebruik van video en technologie.

 

OPS-Coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het beladen van de vliegtuigen en de afhandeling hiervan. In het verleden werden deze coördinatoren 2 dagen ingevlogen om hiervoor een training te volgen. KLM heeft dit proces geoptimaliseerd.

 

Voordelen van de oude situatie:
  • Face 2 face contact werd door de lerenden gewaardeerd
Nadelen:
  • Door de lange reistijd en de jetlag bij cursisten is de aandacht vaak niet optimaal
  • Het invliegen van cursisten is duur
  • Door het missen van de coördinators op de locatie is er een verlies van productiviteit.

De business case is zo snel gemaakt. De uitdaging was dan ook de volgende:

 

Can you create a solution that will:

1.     Increase the number of participants

2.     Lower the number of incidents

3.     Increase impact

4.     Lower the costs

 

De oplossing?

 

Online, On demand video, gemaakt met aandacht voor het perspectief van de lerende (wat moet ik kennen en kunnen voor het uitvoeren van mijn rol).

Een goede test waarna een certificering volgt.

En net als eerder op de dag bij Stefaan van Hooydonk van Philips Lighting speelt dus ook hier certificering een belangrijke rol. Met name in het buitenland, waar het verkrijgen van een certificaat zorgt voor status en aanzien.

 

Bij de oplossing is er extra aandacht besteedt aan usability. ‘De gebruiksvriendelijkheid van Marktplaats’ wordt genoemd als voorbeeld.

 

In het uiteindelijke ontwerp van de online cursus is gekozen voor eenvoud en structuur. De content (video’s interactieve presentaties en tests) zijn onder elkaar neergezet. De open source leeromgeving Moodle wordt gebruikt om de content aan de gebruikers te presenteren. De lerende doorloopt dit pad lineair. Volgens KLM is het voor alle gebruikers zo eenvoudig om de cursus te doorlopen.

Interessant is dat KLM voor het tonen van video gebruik maakt van Youtube en Vimeo. Zelfs niet door KLM ontwikkelde video is (met uitdrukkelijke toestemming van de maker) toegevoegd aan de training. Een creatieve manier om cursusmateriaal bij elkaar te krijgen.

 

Enkele aandachtspunten en kanttekeningen tot slot:
  • Door gebruik van video is de performance niet overal even optimaal
  • Youtube is niet overal beschikbaar
  • De nieuwe uitdaging is mobile. Kunnen we de training ook distribueren via apps?


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.