Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-05-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat voor type reacties krijg je als je een vraag stelt op Twitter?

Het medium Twitter kun je voor verschillende doelen gebruiken. Eén van die doelen is het stellen van een vraag aan je netwerk. Afhankelijk van een aantal factoren krijg je reacties. Maar wat voor type reacties krijg je en waarom? 😉

twitterStel je bent op zoek naar een tool om mee te tekstverwerken. Je stelt op Twitter de vraag: “Ik ben op zoek naar een tool om mee te kunnen tekstverwerken. Wie heeft tips?”

Je hebt dan mensen die te hulp schieten en tips geven. Bijvoorbeeld omdat jij hen ooit hebt geholpen, omdat ze verwachten dat jij hen gaat helpen als zij een beroep op je doen of gewoon uit altruïsme.

Of je antwoorden krijgt is ook afhankelijk van de complexiteit van de vraag. Hoe ingewikkelder te beantwoorden, hoe kleiner de kans op reacties. Als je een beroep doet op aanwezige voorkennis is de kans ook groter dat je een antwoord krijgt. De groep die voor jou op zoek gaat naar een antwoord, is immers klein.

Verder geldt m.i.:

  • Hoe groter je netwerk, des te groter de kans dat een vraag wordt beantwoord.
  • Hoe meer expertise je netwerk heeft, des te groter de kans dat een vraag wordt beantwoord.
  • Hoe meer betrokken jouw netwerk bij jou en bij de vraag is, des te groter de kans dat de vraag wordt beantwoord.

Het tijdstip en de wijze waarop mensen in je netwerk Twitter gebruiken, kan ook van invloed zijn op het al dan niet beantwoord krijgen van de vraag. Meestal werkt het goed als je mensen ‘mentioned’ waardoor zij meer geattendeerd worden op de vraag. De enorme berichtenstroom zorgt ervoor dat het vaak toeval is als je een vraag oppakt. De hashtag ‘#dtv’ heeft ook een tijd gewerkt, maar nu -vermoed ik- een stuk minder.

Verder vallen me echter ook een aantal type reacties op:

  • De adviseur reageert: welk doel wil je bereiken met een tekstverwerker, wat is je achterliggende doel? En vervolgens: beschrijf welke eisen jij stelt aan een tekstverwerker?
  • De wetenschapper reageert: definieer ‘tekstverwerken’.
  • De leverancier schrijft: wij verkopen een hele goede tekstverwerker!
  • De betweter: tekstverwerken is zó 2016!
  • De netwerker die het ook niet weet, retweet: wie kan X helpen met deze vraag?
  • De lurker: reageert niet, maar leest wel de reacties die worden gegeven.

Nota bene: het gaat hierbij om het ‘typen’. De reageerder hoeft geen adviseur, wetenschapper, etc te zijn.

Dit betekent dat de samenstelling van je netwerk ook van invloed kan zijn op het beantwoorden van de vraag 😉

Uiteraard geldt ook dat elke typologie-indeling arbitrair is…..


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)