Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor september 2018

Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Artificiële intelligentie gebruiken bij het voorspellen van leerproblemen?

Onderzoekers van de Universiteit van Cambridge hebben machine learning gebruikt om clusters van leerproblemen te identificeren. Deze clusters kwamen niet overeen met eerdere diagnoses die de leerlingen hadden gekregen. Hierdoor kunnen leerlingen betere en meer gerichte ondersteuning krijgen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Verbeter leerstrategieën in plaats van het beïnvloeden van karakter en persoonlijkheid

David Didau heeft onlangs een inleiding verzorgd met de titel What if everything you knew about mindsets and resilience was wrong? Daarin onderbouwt hij dat twee concepten, die momenteel populair zijn op het gebied van leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Gevolgen van technologische ontwikkelingen op arbeid en arbeidsmarktbeleid (inclusief L&D)

Een tijdje geleden heeft het Word Economic Forum het lijvige The Future of Jobs Report 2018 gepubliceerd. Naar aanleiding van dit uitgebreide rapport zijn ook een aantal meer handzame artikelen over de thematiek verschenen.

Het eerste artikel beschrijft hoe arbeid verandert,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Handige visuele samenvattingen van boeken en presentaties over leren

Ben je op zoek naar  samenvattingen van verschillende wetenswaardigheden rond leren? Dan zijn de posters van Oliver Caviglioli (@olicav) een ‘must’.

Caviglioli is oud-docent en ontwikkelt nu onder meer posters over educatieve ideeën.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Tips die studenten en leerlingen helpen effectief te leren

Wat zegt onderzoek over wat lerenden het beste kunnen doen en laten zodat zij goede leerresultaten behalen?

Via 6 studies and insights every student needs to know! van Pedro de Bruyckere ben ik terecht gekomen bij zes tweets die de Vlaamse hoogleraar Filip Raes vandaag heeft gepubliceerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Kun je binnen virtual classrooms het gemis aan face-to-face contact compenseren?

Het antwoord op deze vraag luidt waarschijnlijk: niet helemaal. Maar dat maakt virtual classrooms en webinars niet minder waardevol.

Jo Cook heeft onlangs een blogpost geschreven over hoe ons brein reageert op communicatie,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Wat zijn de meest gebruikte leertechnologieën van 2018?

Vandaag heeft Jane Hart haar jaarlijkse top 200 van leertechnologieën gepubliceerd. Jane heeft ook een analyse geschreven, waar volgens mij wel wat op is af te dingen.

Voorop gesteld: ik heb veel waardering voor het feit dat Jane Hart al vele jaren (twaalf om precies te zijn) inventariseert welke leertechnologieën het meeste gebruikt worden.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 24-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe krijg je deelnemers ook bij online leren rechtop in hun stoel?

Zeg ‘verslaving aan middelen’ en je denkt aan mensen die flessen alcohol leegdrinken, cocaïne snuiven, heroïne spuiten of ghb slurpen – maar waarschijnlijk niet aan mensen die een slaappil innemen met een glas water. Toch is de verslaving aan de zogeheten benzodiazepinen, de pillen die gemiddeld één op de tien Nederlanders neemt om in te slapen, […]

Het bericht Hoe krijg je deelnemers ook bij online leren rechtop in hun stoel? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Audiofeedback: motiverend, effectief en efficiënt

Het geven van feedback gebeurt veelal schriftelijk. Dat is een arbeidsintensief proces. De feedback wordt ook lang niet altijd verstandig gebruikt. Door feedback in te spreken, kun je drie doelen bereiken: het vergroot het engagement van lerenden, het is doeltreffend en het is efficiënt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Moet al het leren leuk zijn? #OEB18

Over deze vraag gaat het Online Educa Debat dat op donderdag 6 december aanstaande, aan het eind van dag één van de Online Educa Berlijn, gehouden wordt.

Het Online Educa Debat wordt dit jaar voor de tiende keer georganiseerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie is niet de kern van verbetering en vernieuwing van leren, onderwijs en opleiden

Het gebruik van leertechnologie leidt lang niet altijd tot effectief leren. Het is wijs om bij technology-enhanced learning een ander vertrekpunt te kiezen dan de leertechnologie.

Robert Slavin pleit ervoor dat we kritisch moeten kijken naar de rol van technologie in het onderwijs.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Meer betrokkenheid van lerenden bij online leren

Het artikel 3 Myths of Using Digital Tools in the Higher Education Classroom bevat een aantal open deuren. Wat geschreven wordt over de betrokkenheid van lerenden, is wat mij betreft wel interessant.

Matthew Lynch probeert in deze bijdrage drie mythes te ontzenuwen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Onderzoeken naar leren met 360 virtual reality

Virtual reality is bepaald geen nieuwe technologische ontwikkeling. De technologie wordt wel veel toegankelijker en daarmee relevanter voor leren, opleiden en onderwijs. Er wordt ook steeds meer onderzoek gedaan naar de effectiviteit ervan.

Virtual reality inclusief 360 graden video’s hebben volgens mij absoluut potentie voor  leren,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we de potentie van technologie voor onderwijs en opleiden beter benutten?

Maren Deepwell is Chief Executive van de Association for Learning Technology in Groot-Brittannië. De ALT heeft onlangs haar jaarlijks congres gehouden. In de aanloop daarvan heeft zij de bijdrage The state of education technology in higher education gepubliceerd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Artikel Digitaal leren en leertechnologie

Gisteren heb ik aandacht besteed aan het nieuw verschenen Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Vandaag wil ik de niet-opgemaakte versie van het artikel Digitaal leren en leertechnologie met jullie delen.

Persoonlijk ben ik overigens niet gelukkig met de titel.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw: Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties

Gisteren bezorgde DHL twee exemplaren van het Handboek Leren en Ontwikkelen in Organisaties. Het afgelopen jaar heb ik mee gewerkt aan één van de hoofdstukken in dit boek, over ‘digitaal leren en leertechnologie’.

Handboek Leren en Ontwikkelen in organisatiesDit handboek is een volledig gewijzigde druk van het boek ‘Strategisch opleiden en leren in organisaties’

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Het model voor werkplek leren bestaat niet

‘Werkplek leren’ is een complex fenomeen. Onderzoek laat zien dat professionals zeer veel leeractiviteiten op de werkplek uitvoeren. Informele leeractiviteiten krijgen daarbij vaak pas waarde na formeel leren. Verder weten we een aantal zaken nog niet.

Gisteren werd ik via Twitter door Joke van Alten (@JokevA) gewezen op een interview (pdf) dat zij samen met Mariël Rondeel heeft gehouden met Maaike Endedijk,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van internettechnologie op het hoger onderwijs

Het hoger onderwijs is van oudsher één van de voorlopers in het gebruik van internettechnologie. Welke impact heeft internettechnologie zoals sociale media en mobiele technologie de afgelopen twintig jaar gehad op verschillende processen binnen het hoger onderwijs? Over dit onderwerp ging een lezing die ik vanmiddag heb verzorgd tijdens een festival over medezeggenschap van de Hogeschool Utrecht.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Over welke competenties dienen docenten bij blended learning te beschikken?

Heather Staker heeft verschillende rapporten bestudeerd om deze vraag te kunnen beantwoorden. Uit deze studie volgt geen klip en klaar antwoord. Toch signaleert Staker een patroon dat zij in drie observaties samenvat. Ik plaats er mijn opmerkingen bij.

Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 13-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Alles kan online: Hoe faciliteer je een creatieve online sessie?

Joehoe! Ik ben heel trots op onze creatieve online sessies. Sibrenne en ik hebben net een ontwerpproces voor een blended traject met WWF goed afgerond. Het bijzondere aan dit traject is dat we het ontwerpproces helemaal online hebben georganiseerd. De leden van ons ontwerpteam wonen namelijk in Namibië,  Zwitserland, Suriname, Nairobi en Nederland. Het heeft een […]

Het bericht Alles kan online: Hoe faciliteer je een creatieve online sessie? verscheen eerst op Ennuonline.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Veranderingen op het gebied van arbeid leiden tot andere manieren van leren en ontwikkelen

We leven in een boeiende tijd waarin digitalisering, demografische ontwikkelingen en sociaal-economische ontwikkelingen evoluties op de arbeidsmarkt bevorderen. Dat betekent dat ook de aard van het werk aan verandering onderhevig is. Dat heeft weer gevolgen voor de wijze waarop leren en ontwikkelen plaats vindt.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Helpen ‘screen time tools’ ons bij het beheersen van het gebruik van de smartphone?

Ik heb een ambivalente houding ten opzichte van smartphones. Wel geloof ik dat mensen kunnen leren smartphones selectief en slim te gebruiken. Het is echter de vraag of zogenaamde tools die ons willen ondersteunen bij het selectief en slim gebruiken van smartphones,

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Multimedia-principes toepassen bij presentaties

Richard Mayer is bekend van zijn Cognitive Theory of Multimedia Learning. Daarin beschrijft hij hoe je multimedia zodanig kunt gebruiken dat leren wordt bevorderd. Zijn theorie en onderzoek is zeer relevant voor het ontwikkelen van online leerstof.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Over interpretaties van taal en een belangrijke persoonlijke eigenschap

Het artikel Sitzfleisch: The German Concept to Get More Work Done illustreert het unieke van de Duitse taal. Daarin kan hetzelfde begrip voor een persoonlijke eigenschap verschillend geïnterpreteerd worden.

Ik prijs mezelf gelukkig dat ik de Duitse taal redelijk goed beheers.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Meer contact met lerenden door online les te geven

Door online les te geven kun je als docent een meer intensieve en persoonlijke relatie opbouwen met lerenden dan tijdens face-to-face onderwijs. Dat stelt docent Bill Bergman die afgelopen zomer een online cursus voor 50 lerenden heeft verzorgd.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Geschiedenis van internet (hilarisch)

Volgende week vrijdag mag ik een lezing verzorgen over de wijze waarop het hoger onderwijs is beïnvloed door internettechnologie. Daarbij blik ik ook terug op de opkomst van internet. In dat kader ben ik -weer- bronnen tegengekomen die ik jullie niet wil onthouden omdat de inhoud ervan anno 2018 ‘onvoorstelbaar’

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Maak in 12 weken van je idee een product met Product School van Fast Moving Targets

Wil je een online community bouwen, een eigen online marktplaats ontwikkelen of een podcast maken? Dan moet je vast over technische kennis beschikken. Niet dus. Ook zonder technische expertise kun je in korte tijd ideeën omzetten in producten. Korte online cursussen van Product School willen daarbij helpen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Werknemers uit verschillende culturen delen minder snel informatie met elkaar (maar er is wel wat aan te doen)

Het delen van informatie tussen collega’s is best wel een ding binnen veel organisaties. Een gebrek hieraan leidt vaak tot verspilling van tijd en energie, en tot gemiste kansen. De complexiteit van informatiedelen wordt nog groter als werknemers afkomstig zijn uit verschillende culturen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mythes en feiten over flipped learning

Het is ruim een jaar geleden dat ik voor het laatst geblogd heb over “flipped learning“. Dat wil niet zeggen dat deze didactische aanpak achterhaald is of in het kabinet van hypes met betrekking tot technology enhanced learning terecht is gekomen.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Liever met vinger opsteken stemmen dan met een student response systeem? #dwe2018

Dylan Wiliam is deze dagen in Nederland. Hij verzorgt een driedaagse over formatief toetsen. Als ik de tweets mag geloven, is dit ‘event’ zeer de moeite waard. Maar via Twitter zag ik ook dat hij de voorkeur geeft aan stemmen met je handen,

Lees verder
Van SBO | 03-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.16

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.16 verscheen eerst op nextlearning.nl.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Het is niet technologie die de ‘gig economie’ veroorzaakt

We hebben te maken met toenemende flexibilisering van betaalde arbeid, met daarmee gepaard gaande onzekerheden voor werknemers. Deze zogenaamde ‘gig’ economie zou veroorzaakt worden door digitalisering. Dat is echter een misverstand. Digitalisering volgt sociale veranderingen die het resultaat zijn van beslissingen over hoe we onze wereld organiseren.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2018 | Article Rating | (0) reacties

Introductie video digitale leeromgeving voor studenten

Zuyd Hogeschool neemt bij het begin van het nieuwe studiejaar een nieuwe digitale leeromgeving in gebruik (Moodle). Ik ben programmamanager van de implementatie. Als introductie voor studenten hebben we een video laten maken.



Engels ondertiteld



Maurice Copier van In Beeld (tevens docent bij Zuyd) heeft de video gemaakt.

Lees verder