|
|
Maandelijkse nieuwsbrief maandag 22 november 2015
|
Agenda
Vacatures
|
In Memoriam Jay Cross
Door Pieter de Vries
Jay Cross is overleden en daarmee verliezen we een van de meest spraakmakende figuren in de wereld van online learning. Een betekenisvolle persoonlijkheid, die niet alleen de term ‘e-learning’ introduceerde, maar zowel online als offline volop meedeed in de discussie over de betekenis van online voor het leren. Zijn boek over ‘Informal Learning’ (2007) is een van zijn mooiste producten. Daarin maakt hij vol overgave duidelijk dat leren een natuurlijk gegeven is en dat het waanzin is te denken dat medewerkers of leerlingen alleen in een klaslokaal iets zouden leren. In zijn ogen was het koffieapparaat bij uitstek de plek waar het echte leren plaatsvond.
Hij was een trouwe bezoeker van Online Educa Berlin. Vrijwel elk jaar heb ik een glas met hem gedronken en werd ik bijgepraat over de nieuwste vindingen. Hoofdredacteur Harm Weistra en ik hebben hem daar een keer geïnterviewd. Wel eerst een goeie Chardonnay onder handbereik, want dan kwam er een vloed aan ideeën, meningen en initiatieven op tafel. Alles begeleid door humor over vergissingen en uitglijders in the ‘online learning world’.
Een van de reacties op zijn boek Informal Learning zegt het kort en krachtig: ‘Jay Cross distills years of experience and timeless wisdom into simple principles for what really works’. Zo blijft hij in herinnering. Wij zullen zijn gedachtegoed hopelijk on- en offline nog lang tegenkomen.
Columns
Ze zijn er in allerlei vormen: bullshit bingo’s. In de column van Hans de Graaf van Icademy is het de bedoeling om tijdens een vergadering of een presentatie een aantal populaire buzz-woorden te ontdekken.
Als het gaat om leren, zijn er verschillende niveaus, verschillende versnellingen, stelt Hans de Graaf van Icademy in een tweede column. Deze niveaus moeten doorlopen worden, wil leren plaatsvinden.
Twee voor Twaalf, is de column van Erik Huisman van Splintt. De titel refereert aan “dat zoeken we even op”. De column gaat over weten of weten te vinden.
De column Blended learning 3.0 van Joost Uitdewilligen van TinQwise gaat over het combineren van online en offline leren. Daarvoor moet je begrijpen wat technologie wel en niet kan. Hoe de relatie tussen trainer en deelnemer is veranderd. En welke factoren voor een succesvolle leerbeleving zorgen.
Om goede leeroplossingen te ontwerpen is het essentieel om mee te lopen op de werkvloer. Waar het echt gebeurt. We moeten onze concepten toetsen aan de realiteit, pas dan kunnen we echt impact leveren, stelt Job Bilsen van Bright Alley in zijn column.
Suggesties?
Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.
|
Next Learning 2016
Hét Nederlandse congres, met e-learning als een van de belangrijkste thema’s, wordt in 2016 op 19 april gehouden in Den Bosch. De afgelopen editie was met 750 bezoekers uitverkocht en scoorde onder de deelnemers een 8,2.
Voor de komende editie zijn al veel keynote sprekers bekend. Zoals:
-
Margriet Sitskoorn, hoogleraar klinische neuropsychologie Universiteit Tilburg. Thema: stimuleren van succesvol gedrag op de werkvloer.
-
Marc Rosenberg, internationaal expert Performance Support. Thema: de toegevoegde waarde van L&D bij Performance Support
-
Mien Segers, hoogleraar Corporate Learning. Thema: succesvolle netwerken tussen onderwijs en bedrijfsleven.
-
Anja Schouten, bestuursvoorzitter Zorgbalans en Zorgmanager van het jaar 2015. Thema : op een andere manier naar leren gaan kijken.
Inschrijven kan op de site van Next Learning. Wie dat deze week doet, profiteert nog van de vroegboekkorting.
|
Online academy
Opdrachtgever: Hunkemöller
Opdrachtnemer: TinQwise
Klantvraag: volledig upgraden online leren Hunkemöller
Oplossing: internationaal leerplatform voor world class service
Klantvraag
In onze eerste gesprekken met Hunkemöller lag de focus met name op een eerste ‘quick win’, namelijk een online training rondom de bestaande World Class Service video. Hunkemöller wilde echter ook online leren binnen de organisatie op een hoger niveau brengen. In meerdere gezamenlijke ontwerpsessies is het idee voor de Hunkemöller Academy conceptueel uitgewerkt en zo heeft Hunkemöller uiteindelijk besloten om het online leren binnen Hunkemöller volledig te upgraden, met een nieuw leerplatform én twee nieuwe modules. Een prachtige basis voor de toekomst waar we met veel plezier aan meewerken.
Onze oplossing
Sexy Comes in All Shapes, is één van de modules die draaien op de online Hunkemöller Academy. Het leidt alle medewerksters op tot echte ‘bra-experts’, want voor alle verschillende vrouwelijke vormen heeft Hunkemöller perfect passend ondergoed. In de tweede module - ‘World Class Service’ - krijgen alle medewerkers de uitstraling en serviceskills van Hunkemöller bijgespijkerd. Het online platform is zo ingericht dat alle medewerkers kennis en vaardigheden met elkaar kunnen delen. Want iedereen heeft natuurlijk zijn eigen unieke skills. Na het succesvol doorlopen van de verschillende modules krijgt iedereen een officieel certificaat. Heel veel dames van Hunkemöller en ook CEO Philip Mountfourd zijn inmiddels met vlag en wimpel geslaagd!
Online academy als leervorm
Een online academy is een ideale manier om management en medewerkers 24/7 een leeromgeving te garanderen die hen informatie en inspiratie biedt. In een online academy blijven alle online opleidingen up to date en overzichtelijk. Zo wordt leren een continue proces in elke organisatie. Bekijk onze leervormen.
|
Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.
Contact:
Postbus 14797
1001 LG Amsterdam
T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-learning.nl
Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Log in op e-Learning.nl een schrijf u uit voor de nieuwsbrief.
|
Praktijkcase Investment Game
Opdrachtgever: NN Investment Partners
Opdrachtnemer: inBrain
Case: Vertaal een offline game naar een blended game
Klantvraag
De NN Investment Game is een spel dat oorspronkelijk is ontwikkeld door NN Investment Partners. Dit spel wordt ingezet om (potentiële) klanten te laten ervaren hoe investeren werkt. De eerste versie van het spel werd offline gespeeld, gebruikmakend van papier, Excel en PowerPoint. De begeleiding van de eerste versie vroeg veel van de spelleiders. Zij moesten tegelijkertijd het spel uitvoeren, zorgen voor interactie met de speler en de investeringen van de teams verwerken. Daardoor was het spel erg arbeidsintensief, foutgevoelig en bovendien lastig over te dragen op een nieuwe spelleider.
De wens was om de Investment Game te vertalen naar een digitale versie, en de mogelijkheden te benutten die dit met zich meebrengt. De nieuwe versie moest eenvoudig te bedienen zijn door één spelleider. Tevens wilde NN Investment Partners met behulp van verbeterde vormgeving en de toepassing van extra media de beleving voor de spelers vergroten zodat het spel aansluit bij de verwachtingen van het publiek.
Onze oplossing
Spelverloop
De Investment Game is een simulatiespel. De deelnemers kunnen ervaren hoe het is om onder tijdsdruk en met een overvloed aan informatie in teamverband de strijd aan te gaan met plotselinge koerswijzigingen en veranderingen in de macro-economische omgeving om uiteindelijk de markt én elkaar te verslaan. Het spel wordt gespeeld met groepen (potentiële) klanten, medewerkers van de grote distributiepartners van NN Investment Partners en studenten, die het samen in een ruimte tegen elkaar opnemen.
Het doel van het spel is eenvoudig: analyseer de informatie uit de diverse nieuwsberichten, bepaal de impact hiervan op de onderliggende beleggingen, neem relatieve posities in ten opzichte van de benchmark en behaal een zo hoog mogelijk rendement.
Het spel wordt gespeeld met:
- 1 spelleider van NN Investment Partners;
- 1 medewerker van NN Investment Partners die het spel technisch begeleidt;
- Minimaal 4 teams (max. 4 personen per team);
- 2 iPads per team:
- 1 Laptop;
- 1 Overhead scherm + projector;
- Geluidsinstallatie.
Ervaring van inBrain
"Het was uitdagend om de werking van de offline versie te vertalen naar een blended versie en het spel te voorzien van een logische flow zodat de spelleider het spel kan begeleiden en flexibel is tijdens de uitvoering.”
– Annemiek van Poppel, Senior E-learning Consultant inBrain.
“Tijdens de ontwikkeling hebben we diverse iteraties doorlopen, bij elke versie hebben we de ervaring van de speler verbeterd. Vooral geluidseffecten en muziek creëren een spannende beleving. De huisstijl van NN schrijft nauwkeurig voor hoe uitingen eruit moeten zien, maar ook binnen deze kaders hebben we een creatief eindproduct neergezet.”
– Ernst Mutgeert, Senior Visual Designer inBrain
Ervaring van NN Investment Partners
"De grootste uitdaging voor ons was om de spelbeleving zoals we die hebben ervaren met de oude, papieren versie over te brengen naar de ontwikkelaars van InBrain en met hen te optimaliseren. Hier hebben we intensief samengewerkt en heel wat uren met elkaar gediscussieerd over wat de mogelijkheden waren binnen de grenzen van de NN huisstijl. Het eindresultaat heeft de verwachtingen overtroffen! Het “wow-effect” dat we wilden creëren bij de deelnemers is iedere keer weer zichtbaar aanwezig."
– Willem Jan Ruiter, Senior Country Accountmanager en spelleider NN Investment Game
"Dit project is een schoolvoorbeeld van goede samenwerking zowel binnen InBrain en NN Investment Partners, maar ook beide partijen met elkaar. Door de open communicatie kon er snel geschakeld worden, wat essentieel was gezien de tijdsdruk die we hadden. Uiteindelijk hebben we een zeer succesvol resultaat kunnen neerzetten, binnen twee maanden."
– Boudewijn Hoogenraad, Head of Content and Consultant Relations NN Investment Partners en projectleider NN Investment Game
Wil je meer weten over dit project? Neem contact op via info@inbrain.nl
|
|