Klantretentie door kennisretentie
Is keramiek ovenbestendig? En wat is het verschil tussen een stearinekaars en een paraffinekaars? Veel gestelde vragen in de winkels van Blokker. Om medewerkers van de vernieuwde Blokker Orange formule beter voor te bereiden op klantvragen ontwikkelden Blokker en Drillster product drills. Kennisretentie leidt zo tot klantretentie.
Per productgroep zijn een aantal interactieve oefeningen gemaakt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de adaptieve leertechnologie van Drillster. Eerst wordt gestart met een diagnostische toets waarmee de medewerker inzage krijgt in zijn of haar kennis per productgroep. Als de kennis over een specifieke productgroep onvoldoende is, dan helpt een product drill om deze kennis snel en efficiënt bij te spijkeren.
Naast productkennis wordt met deze online training ook het klantgericht denken verder ontwikkeld. Welke informatie kan de medewerker een klant verstrekken zodat deze met een tevreden gevoel de Blokker winkel verlaat? De trainingen die Blokker ontwikkeld heeft op het Drillster platform zijn een goed voorbeeld van de toepasbaarheid van Drillster in de retail branche.
Medewerkers en hun bedrijfsleiders kunnen inloggen op de online leeromgeving van Blokker. Tevens kunnen ze de Drillster app downloaden zodat ze waar en wanneer ze willen hun drill scores kunnen verbeteren via een smartphone of tablet.
Heidi, medewerkster in een Blokker filiaal, licht hierover toe: “‘Ik vind het leuk dat je over iedere productcategorie iets kunt leren en dat je tussendoor kunt stoppen. Thuis kun je het in je eigen tempo doen en het is de sport om het zo snel mogelijk te doen.”
Medewerkers kunnen de Drillster app net zo vaak gebruiken als zij willen. Drillster laat zien hoe kennis wegzakt als deze niet onderhouden wordt. Medewerkers kunnen zien wanneer het weer tijd wordt om hun kennis over bepaalde producten bij te spijkeren.
Bedrijfsleiders kunnen de voortgang van hun winkelpersoneel volgen. Zo kunnen zij zien of er speciale aandachtsgebieden zijn voor extra training. “Drillster is heel uitgebreid. Je maakt er op een gegeven moment een soort spelletje van. Als je iets fout gedaan hebt, komt de vraag vaker terug en dat wil je voorkomen. Op die manier wordt je getriggerd om zo snel mogelijk de juiste antwoorden te geven.”, aldus Denise, bedrijfsleidster van een Blokker filiaal.
Voor het gebruik van Drillster op de Blokker filialen is een integratie gemaakt met de leeromgeving van Jutten. Zowel binnen de Blokker leeromgeving als via de apps kunnen de drills gebruikt worden, Drillster weet altijd waar de medewerker gebleven is en welke lesstof aangeboden moet worden om de gestelde leerdoelen te behalen.
De ontwikkelde content zal ook ingezet kunnen worden in de andere winkels binnen de Blokker holding. Zo zullen drills over woonartikelen ook gebruikt kunnen worden voor trainingen van het personeel in de Leen Bakker winkels en de speelgoed drills voor de training van het personeel in de Bart Smit winkels.
Hoe waardeert u deze bijdrage?