Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij virtuele klas-sessies en webinars is het verplicht aan- of uit zetten van de webcam regelmatig punt van discussie. Torrey Trust en Lauren Foss Goodman hebben ervaringen hiermee onderzocht. De uitkomsten leiden tot vier aanbevelingen met betrekking tot het gebruik van de webcam.
Trust en Foss Goodman hebben twee keer na afloop van twee vakken een vragenlijst voorgelegd aan in totaal 70 studenten. In beide cursussen was het gebruik van de camera volledig optioneel, hoewel de docent het gebruik ervan in break-out rooms stimuleerde.
De onderzoekers concluderen dat cameragebruik tijdens synchroon online leren diverse aspecten heeft en een dynamisch vraagstuk is. Er spelen verschillende factoren en individuele behoeften een rol. Zij hebben bijvoorbeeld maar liefst 31 unieke redenen geïnventariseerd waarom lerenden hun camera’s aan- of uitzetten. Lerenden nemen volgens Trust en Foss Goodman – bewust of onbewust – veel variabelen in overweging bij de beslissing om de webcam wel- of niet te activeren.
Andere opvallende bevindingen zijn uit dit betrekkelijk kleinschalige onderzoek zijn:
De auteurs formuleren op basis van hun onderzoek een aantal m.i. aanbevelingen:
Bij eenmalige webinars heb je geen tijd en gelegenheid om met deelnemers te sparren over camerabeleid en sociale normen. Je kunt deelnemers wel wijzen op dergelijk beleid, sociale normen en op de functionaliteiten en instellingen van de applicatie. Bij langere leertrajecten, en zeker bij grotere groepen, is het wel zinvol om hier gezamenlijk afspraken over te maken. Vooral als je op basis van je ervaring weet dat lerenden moeite hebben de webcam aan te zetten.
Je wilt in elk geval voorkomen dat het steeds moeten nadenken over “interpersoonlijke relaties” of over de vraag of de webcam aan of uit moet, leidt tot een grote cognitieve belasting. Dit gaat immer ten koste van het leren.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Hoe zal e-learning zich ontwikkelen, nu de Corona-pandemie geleidelijk afneemt.