Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2022 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren waarop blockchain-technologie van invloed kan zijn op leren, opleiden en onderwijs

Vijf manieren waarop blockchain-technologie van invloed kan zijn op leren, opleiden en onderwijs

Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat ik de drukbezochte bijeenkomst ‘Blockchain in Education 2017‘ heb bezocht. De educatieve toepassingen van blockchain-technologie zijn sinds die tijd m.i. nog niet breed omarmd. Amit Purohit constateert ook dat het educatieve gebruik van blockchain nog in de kinderschoenen staat. Hij ziet wel vijf toepassingsmogelijkheden van blockchain die de potentie hebben om de educatieve sector -daar gaan we weer- ‘revolutionair’ te veranderen.

Het belangrijkste voordeel van het educatieve gebruik van blockchain is volgens de auteur de beveiliging van gegevens en de mogelijkheid om gegevens te beschermen, zelfs als binnen de blockchain een specifiek knooppunt wordt gecompromitteerd. Blockchain-technologie bevordert transparantie en controleerbaarheid. De toepassingsmogelijkheden zijn dan:

Smart contracts voor cursussen en opdrachten

Deze slimme contracten worden volgens Purohit gebruikt voor het ontwikkelen en verzorgen van cursussen en lessen. Als een lerende voldoet aan de nodige voorwaarden, dan wordt de cursus automatisch gegeven en kan de lerenden deze het eigen tempo volgen. Het slimme contract bevat beperkingen van een opdracht, alsook de vervaldatum en de deadline voor de beoordeling. Mijn opmerking:  reguliere leermanagementsystemen maken dit al mogelijk. Overigens geloof ik niet in kwalitatief hoogwaardige online cursussen die automatisch worden gegeven. Begeleiding en beoordeling blijft vooralsnog grotendeels mensenwerk.

Diploma’s, rapporten, en papierwerk

Blockchain-technologie wordt gebruikt voor het chronologisch vastleggen van diploma’s, certificaten en volgens de auteur zelfs opdrachten. Je raakt deze data nooit meer kwijt. Mijn opmerking: het lijkt me overdreven om als lerende uitwerkingen van opdrachten voor de eeuwigheid vast te leggen.

Stimulering van onderwijs

Docenten kunnen lerenden volgens Purohit motiveren door hen te belonen met cryptocurrencies als ze goed presteren of een specifiek hoofdvak voltooien. Mijn opmerking: ik neem aan dat de auteur hierbij doelt op badges of microcredentials, en niet op geld. Lerenden financieel belonen als docent is m.i. verboden en is ook absurd. Niet alles wat kan, moet je ook willen.

Stroomlijnen van het betalen van collegegeld

Blockchain-technologie kan het betalen van collegegeld stroomlijnen en eenvoudiger maken omdat lerenden rechtstreeks aan een onderwijsinstelling betalen. Dit zou volgens de auteur weleens kunnen leiden tot minder administratieve uitgaven en mogelijk zelfs lagere collegegeldtarieven. Mijn opmerking: mag dit wettelijk gezien zo maar?

Universele toegang en lagere kosten

Blockchain-technologie kan universele toegang bieden tot open leermaterialen zoals boeken, podcasts en films in het publieke domein, die vrij te gebruiken en te herdistribueren zijn. Mijn opmerking: waarom zou je hier blockchain-technologie voor gebruiken? Dit kan al, maar gebeurt nog in beperkte mate. Bovendien leidt technologie alleen niet tot meer toegankelijkheid van leermaterialen.

Mijn conclusie

Het veilig en transparant opslaan en toegankelijk van certificaten en diploma’s is nog steeds de grootste toegevoegde waarde van blockchain-technologie voor leren, opleiden en onderwijs. Ik verwacht niet dat deze technologie zal leiden tot een ‘revolutie’ op het gebied van leren, opleiden en onderwijs.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.