Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Hua Zheng beschrijft hoe de combinatie van korte video’s en activerende werkvormen kunnen leiden tot rijke, boeiende leerervaringen waardoor lerenden goede leerresultaten behalen.
Zheng start met een casus en behandelt daarna:
In een microlecture legt een docent via video in maximaal tien minuten een enkel concept of vaardigheid toe. Kortere video’s houden lerenden beter betrokken dan langdurende video’s, stelt Zheng. De docent is bij deze video’s in beeld waardoor een gevoel van verbondenheid wordt bevorderd. Dat kan uitval helpen voorkomen. Daarnaast ervaren lerenden dankzij deze aanwezigheid minder cognitieve belasting.
Microlectures bevatten ook activerende werkvormen. Lerenden worden geconfronteerd met misconcepties en zij worden aangemoedigd nieuwe informatie te verbinden met bestaande kennis. De docent start ook met een duidelijk overzicht van het onderwerp, de leeruitkomsten, de instructiematerialen en de leeractiviteiten (dat is een voorbeeld van een ‘advance organizer’).
Bij de activerende werkvormen behandelt Zheng:
Bij het ontwikkelen van microlectures onderscheidt de auteur de volgende stappen:
Hua Zheng onderbouwt de bijdrage met diverse onderzoeksartikelen. Bij elke uitspraak verwijst zij naar een dergelijke bron.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.