In dit artikel bekijken we zeven belangrijke kenmerken van e-learning authoring tools.
">

Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van iSpring Solutions | 18-02-2022 | Article Rating | (0) reacties

7 Belangrijkste kenmerken van e-learning authoring tools: waar u op moet letten

7 Belangrijkste kenmerken van e-learning authoring tools: waar u op moet letten

Het kiezen van een e-learning authoring tool kan een grote beslissing zijn. Door de keuze van een tool wordt uw materiaal ontwikkeling gemaakt of gebroken, dus is het belangrijk er een te kiezen die alle functies heeft die u nodig heeft.

Er zijn heel wat opties op de markt, en ze met elkaar vergelijken kan overweldigend zijn, want ze hebben allemaal verschillende functies, workflows, en hun eigen sterke en zwakke punten. Het soort cursussen dat u wilt maken bepaalt uw keuze van wat u als essentiële functies beschouwt. Moet u bijvoorbeeld snel een bestaande PowerPoint cursus online zetten? Misschien wilt u een gelikte en moderne "app" stijl voor uw cursus? Of misschien hebt u een heleboel video's die u moet bewerken en hebt u een programma nodig waarin dat al is ingebouwd?

In dit artikel bekijken we zeven belangrijke kenmerken van e-learning authoring tools.

1. Quizzen en enquêtes

Dit is een essentiële functie voor een authoring tool, omdat het u in staat stelt toetsvragen te maken en feedback te krijgen van lerenden op belangrijke punten in uw cursus.

Als u een authoring tool overweegt, kijk dan hoeveel vraagtypes u kunt gebruiken, zoals meerkeuzevragen, bijpassende activiteiten, en invuloefeningen. Hoe gevarieerder de vraagtypes, hoe meer flexibiliteit u heeft om uw lerenden te betrekken.

U moet ook bepalen hoe gemakkelijk het is om deze als kenniscontroles, quizzen, of formele evaluaties in te passen in de structuur van uw cursussen.

                                       

2. Videolezingen en screencasts

Video content is always more engaging than plain text on a screen. Look for an authoring tool that has you covered for the three common types of video that are used in e-learning:

  1. Video tutorials. Deze zijn meestal in de vorm van "how-to"-video's, met nuttige opmerkingen, teksten, oproepvakken, en andere bijlagen.

  2. Talking head screencasts. Dit is een populair formaat voor het maken van video rondleidingen door bijvoorbeeld software apps, waarbij u tegelijkertijd uw scherm en de video van uw webcam laat zien.

  3. Software tutorials. Dit is een soort screencast waarbij het programma automatisch herkent wanneer u de muis beweegt, sneltoetsen gebruikt, op schermelementen klikt en typt, en visuele aanwijzingen voor deze acties aan de video toevoegt, die u later kunt bewerken.

                                         

Het is ook een goed idee om te onderzoeken welke bewerkingsmogelijkheden de tool biedt. Het moet op zijn minst in staat zijn ongewenst beeldmateriaal eruit te knippen en verschillende clips samen te voegen.

3. Interacties

Een belangrijk voordeel van e-learning zijn de boeiende interactieve elementen die in offline training niet te vinden zijn. 

Hier, zijn een paar dingen die u zult moeten bepalen en die van invloed zullen zijn op uw keuze van een authoring tool:

  1. Wilt u complexe interacties op maat kunnen maken, waarvoor programmeervaardigheden nodig zijn en waarvoor u teamleden met die vaardigheden moet hebben? 

  2. Wilt u dat uw cursus interactief is, maar heeft u niet de tijd, de vaardigheden, of de middelen om interactiviteit van nul af aan te ontwikkelen?

Als u vraag 1 met ja beantwoord hebt, zoek dan naar authoring oplossingen waarmee gebruikers creatief kunnen zijn met coderen en triggers, variabelen, toestanden en andere functies programmatisch kunnen aanmaken. Deze tools vallen meestal aan de kant van traditionele e-learning authoring tools en hebben een behoorlijke leercurve, maar bieden de vrijheid om sterk aangepaste interacties te ontwikkelen.

Als u vraag twee met ja hebt beantwoord, ga dan na hoeveel interactietypes de oplossing standaard aanbiedt en of ze aan uw eisen voldoen.

                                         

4. Vertakkingsscenario's

Met vertakkingsscenario's geeft u uw lerenden op bepaalde sleutelpunten van het trainingstraject keuzemogelijkheden die het verloop van een cursus beïnvloeden. In tegenstelling tot standaard lineaire cursussen, biedt vertakking de leerlingen individuele leertrajecten en een meer genuanceerde manier om hun kennis te beoordelen. 

U kunt bijvoorbeeld lerenden naar materiaal met aanvullende informatie leiden als zij niet goed hebben gescoord op een test, of hen laten kiezen welke sectie van een cursus zij hierna willen verkennen.

5. Dialog Simulaties

Een dialoog simulatie - of gesprekssimulatie - is een interactieve activiteit die de lerenden helpt hun communicatieve vaardigheden te oefenen. Er zijn talrijke toepassingen voor dialoog simulaties in e-learning, maar het is vooral nuttig voor opleidingen in klantendienst, verkoop, en alles wat op script of onderhandeling gebaseerd is.

Als u verwacht dat er behoefte aan dit soort training zal zijn, ga dan na hoe deze functie in het platform wordt gerealiseerd. U zoekt een ingebouwde implementatie die gebruik maakt van een ingebouwde editor om dit soort oefeningen binnen het platform te maken, met gemakkelijke drag-and-drop of blok-gebaseerde bouwers.

Als u bijvoorbeeld een training wilt ontwikkelen voor verkopers van consumentenelektronica, kiest u een personage dat uw potentiële klant zal voorstellen, kiest u een geschikte achtergrond, en schrijft u vragen en de verschillende mogelijke antwoorden daarop. Een visuele opsplitsing van oplossingen zal u helpen om meerdere paden en eindes te beheren.

                                                 

6. SCORM Compliance

Uw e-learning materiaal heeft een onderkomen nodig. Zodra u uw cursus voltooid hebt, moet u ze publiceren, zodat de lerenden er toegang toe hebben. E-learning cursussen worden meestal gepubliceerd in een learning management system (LMS).

Een LMS is een platform dat gebruikt wordt om trainingen op te slaan, te beheren, te bezorgen, te volgen en er verslag over uit te brengen. Het zal ook helpen bij het automatiseren van dagelijkse taken, zoals het toewijzen van cursussen, het uitdelen van cijfers, en het maken van rapporten.

Afhankelijk van hoe u uw cursussen wilt volgen, zult u materiaal moeten publiceren in een formaat dat met het LMS kan "praten". Deze publicatie formaten worden e-learning standaarden genoemd. De belangrijkste e-learning standaarden zijn:

  • SCORM 1.2

  • SCORM 2004

  • AICC

  • cmi5

  • xAPI (Tin Can)

Het meest gebruikte formaat is SCORM. Als u uw cursus publiceert in SCORM, is het vrijwel zeker dat deze werkt met elk LMS.

Als u al een organisatorisch LMS heeft, bekijk dan op de website van de leverancier een lijst van aanbevolen authoring tools die geschikt zijn voor dat LMS. Dit is van cruciaal belang, want een verkeerde keuze qua tool kan leiden tot een verlies van een belangrijke rapportage functionaliteit.

7. Ondersteuning voor mobiel leren

Mobiele apparaten maken nu een onlosmakelijk deel uit van het dagelijks leven - en dat geldt ook voor de manier waarop mensen leren. Niet elk authoring tool kan perfect responsive cursussen exporteren die er op elk toestel precies zo uitzien als u bedoeld hebt, want om op mobiele toestellen te kunnen werken, moeten uw interactieve cursussen in een HTML5 formaat staan.

Uw cursus moet niet alleen responsive zijn, maar ook aanpasbaar, wat betekent dat hij zich moet aanpassen aan de schermgrootte van het gebruikte toestel en de oriëntatie: staand of liggend.

Er zijn over het algemeen twee manieren waarop authoring tools oplossingen bieden voor het ontwikkelen van responsive cursussen: 

  • Handmatig: Sommige tools bieden een handmatige opzet, zodat u meerdere versies van uw cursus kunt maken voor verschillende apparaten. Voor elke versie moet u handmatig elementen zoals de lay-out aanpassen, en besturingselementen verplaatsen en van grootte veranderen, de grootte van lettertypes en afbeeldingen veranderen, en eventueel bepaalde onderdelen in verschillende versies "verbergen". Dit kan een omslachtig proces zijn, en deze optie wordt veel minder populair.

  • Automatisch: Veel moderne authoring tools maken cursussen die zich automatisch aanpassen aan het formaat van smartphones en tablets. Dit betekent dat er geen tijdrovende handmatige aanpassingen nodig zijn; u maakt gewoon één enkele master e-learning cursus en die wordt afgespeeld zoals bedoeld, hoe hij ook wordt geopend.

Samenvatting

Het is belangrijk om wat tijd te besteden en uw huiswerk te doen voordat u een tool kiest om e-cursussen te ontwikkelen, om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen, want deze beslissing zal van invloed zijn op het soort en de kwaliteit van de e-learning die u kunt produceren.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.