LMS of LXP? Zo maak je de beste keuze.
Bij je keuze voor een online leerplatform laat je je doelgroep en de doelen die je met hen wilt bereiken, leidend zijn. Je houdt ook rekening met de toekomstige ontwikkeling van het leren binnen je organisatie. In je zoektocht merk je dat er grofweg twee smaken Leerplatformen zijn. Naast de talrijke Learning Management Systemen (LMS’en) zijn er vele Learning Experience Platforms (LXP’s) op de markt. In dit artikel diepen we de verschillen voor je uit. Zo maak je makkelijker je keuze voor een LMS, LXP of een combinatie van beide.
Duwen, trekken of delen?
In een LMS zet je cursusmateriaal klaar voor je medewerkers. Zij dienen dat verplicht (push) of uit eigen interesse (pull) tot zich te nemen. Een LXP heeft een ander uitgangspunt. Hierin staan ‘social learning’ en kennisdeling centraal. Wat betekent dat concreet?
Verplichte trainingen? Duwen maar.
Een voorbeeld. Is het belangrijk dat medewerkers bepaalde kennis of vaardigheden zo snel mogelijk aanleren, omdat anders de veiligheid in het geding komt? Dan is de ‘push methode’ een veelgebruikte aanpak: verplichte cursussen moeten binnen een bepaalde tijd gevolgd en afgerond zijn. Taart voor de snelste afdeling, een donderpreek voor de treuzelaars.
Niet alleen veiligheidstrainingen worden op deze manier gegeven. Ook bijvoorbeeld Onboarding programma’s, cursussen over klantgerichtheid of systeemtrainingen. Het is een manier om kennis en vaardigheden te verbeteren bij de doelgroep en tegelijkertijd te onderstrepen welke onderwerpen een organisatie belangrijk vindt. Het LMS houdt bij wie wat heeft gedaan en wie een eindtoets heeft afgerond. Verplichte kost, het hoort er bij.
Na het voltooien van de verplichte kost is er in het LMS vaak nog heel wat meer te ontdekken. Verdiepende en verbredende inhoud die niet verplicht is. Van push naar pull. Je mag zelf grasduinen door het aanbod en de cursussen eruit pikken die je het beste bij jouw ontwikkeling vindt passen.
Soms is het aanbod enigszins gestuurd. Als kraanmachinist wil je waarschijnlijk niet lastig worden gevallen met een cursus inspirerend leiderschap. Maar het aanbieden van de volledige menukaart kan natuurlijk ook. Een goede begeleiding en facilitering zorgt dat de autonomie en daarmee de motivatie om te leren toeneemt.
Een Learning Management System (LMS) is de perfecte online plek voor cursussen, zogenaamde SCORM pakketten (online cursussen volgens een standaard formaat) en Wiki pagina’s. Of die cursussen nu verplicht gevolgd moet worden of niet.
Samen delen, samen leren, samen werken
In de hierboven gegeven voorbeelden is de rol van de lerende redelijk passief: zij volgen verplichte content of maken een keuze uit een vaststaand aanbod. Maar wat als zij zelf ook hun bijdrage aan de ontwikkeling van content kunnen leveren? Wat als we van de consument een producent maken?
Vaak zijn medewerkers de grootste bron van kennis binnen een organisatie. Hun impliciete en informele kennis en vaardigheden zijn van grote waarde voor de organisatie. Maar hoe vang je dat af en zorg je voor verspreiding? Als dit gebeurt is het voornamelijk door middel van informeel leren in een sociale context. Een tip bij de koffieautomaat, een collega die even snel iets voordoet, een zelfgemaakte video van een reparatie.
De jarenlange ervaring van een collega laat zich niet gemakkelijk in een catalogus plaatsen. Voor de kneepjes van het vak schiet een LMS nogal eens tekort. Het Learning Experience Platform (LXP) biedt uitkomst.
6 redenen om een LMS en LXP in één te willen
Afhankelijk van je doel en doelgroep kun je een afgewogen keuze maken voor een LMS, een LXP of een combinatie. Veel organisaties starten met een Learning Management Systeem om er later een Learning Experience Platform aan toe te voegen. Leerplatformen die beide in zich hebben, bieden dus heel wat voordelen. Deze zes bijvoorbeeld.