Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van UP learning | 29-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

LMS of LXP? Zo maak je de beste keuze.

LMS of LXP? Zo maak je de beste keuze.

Bij je keuze voor een online leerplatform laat je je doelgroep en de doelen die je met hen wilt bereiken, leidend zijn. Je houdt ook rekening met de toekomstige ontwikkeling van het leren binnen je organisatie. In je zoektocht merk je dat er grofweg twee smaken Leerplatformen zijn. Naast de talrijke Learning Management Systemen (LMS’en) zijn er vele Learning Experience Platforms (LXP’s) op de markt. In dit artikel diepen we de verschillen voor je uit. Zo maak je makkelijker je keuze voor een LMS, LXP of een combinatie van beide.

Duwen, trekken of delen?

In een LMS zet je cursusmateriaal klaar voor je medewerkers. Zij dienen dat verplicht (push) of uit eigen interesse (pull) tot zich te nemen. Een LXP heeft een ander uitgangspunt. Hierin staan ‘social learning’ en kennisdeling centraal. Wat betekent dat concreet?

Verplichte trainingen? Duwen maar.

Een voorbeeld. Is het belangrijk dat medewerkers bepaalde kennis of vaardigheden zo snel mogelijk aanleren, omdat anders de veiligheid in het geding komt? Dan is de ‘push methode’ een veelgebruikte aanpak: verplichte cursussen moeten binnen een bepaalde tijd gevolgd en afgerond zijn. Taart voor de snelste afdeling, een donderpreek voor de treuzelaars. 

Niet alleen veiligheidstrainingen worden op deze manier gegeven. Ook bijvoorbeeld Onboarding programma’s, cursussen over klantgerichtheid of systeemtrainingen. Het is een manier om kennis en vaardigheden te verbeteren bij de doelgroep en tegelijkertijd te onderstrepen welke onderwerpen een organisatie belangrijk vindt. Het LMS houdt bij wie wat heeft gedaan en wie een eindtoets heeft afgerond. Verplichte kost, het hoort er bij.

rekken met een extra cursusaanbod 

Na het voltooien van de verplichte kost is er in het LMS vaak nog heel wat meer te ontdekken. Verdiepende en verbredende inhoud die niet verplicht is. Van push naar pull. Je mag zelf grasduinen door het aanbod en de cursussen eruit pikken die je het beste bij jouw ontwikkeling vindt passen. 

Soms is het aanbod enigszins gestuurd. Als kraanmachinist wil je waarschijnlijk niet lastig worden gevallen met een cursus inspirerend leiderschap. Maar het aanbieden van de volledige menukaart kan natuurlijk ook. Een goede begeleiding en facilitering zorgt dat de autonomie en daarmee de motivatie om te leren toeneemt. 

Een Learning Management System (LMS) is de perfecte online plek voor cursussen, zogenaamde SCORM pakketten (online cursussen volgens een standaard formaat) en Wiki pagina’s. Of die cursussen nu verplicht gevolgd moet worden of niet.

Samen delen, samen leren, samen werken

In de hierboven gegeven voorbeelden is de rol van de lerende redelijk passief: zij volgen verplichte content of maken een keuze uit een vaststaand aanbod. Maar wat als zij zelf ook hun bijdrage aan de ontwikkeling van content kunnen leveren? Wat als we van de consument een producent maken?

Vaak zijn medewerkers de grootste bron van kennis binnen een organisatie. Hun impliciete en informele kennis en vaardigheden zijn van grote waarde voor de organisatie. Maar hoe vang je dat af en zorg je voor verspreiding? Als dit gebeurt is het voornamelijk door middel van informeel leren in een sociale context. Een tip bij de koffieautomaat, een collega die even snel iets voordoet, een zelfgemaakte video van een reparatie.   

De jarenlange ervaring van een collega laat zich niet gemakkelijk in een catalogus plaatsen. Voor de kneepjes van het vak schiet een LMS nogal eens tekort. Het Learning Experience Platform (LXP) biedt uitkomst. 

6 redenen om een LMS en LXP in één te willen

Afhankelijk van je doel en doelgroep kun je een afgewogen keuze maken voor een LMS, een LXP of een combinatie. Veel organisaties starten met een Learning Management Systeem om er later een Learning Experience Platform aan toe te voegen. Leerplatformen die beide in zich hebben, bieden dus heel wat voordelen. Deze zes bijvoorbeeld.  

1. Je voorkomt teleurstellende leerervaringen

Geforceerd ‘social learning’ in een LMS platform duwen? Het is als het rijden met een auto over het spoor. Het is er niet voor bedoeld. Ongetwijfeld gaat het tot teleurstellende leerervaringen leiden. Net zoals je formele trainingen moeilijk in een LXP krijgt. Het zal leiden tot frustratie en demotivatie van zowel trainers als medewerkers. Voor je het weet, is ‘de zin om te leren’ ongemerkt uit je organisatie verdwenen. Met alle gevolgen van dien.

2. Je vermijdt onnodige kosten en gedoe

Leveranciers van LMS’en LXP’s zoeken elkaar op en zorgen voor koppelingen. Maar wie voert de regie over het up-to-date houden en is het aanspreekpunt bij calamiteiten? Welke kosten zijn daarmee gemoeid? En wat doe je met overlappende functionaliteit? Met een geïntegreerd LMS / LXP voorkom je gedoe.

3. Je geeft formeel leren een informeel vervolg

Binnen een geïntegreerd LMS / LXP geef je de formele training een naadloos vervolg in een informele setting. Bijvoorbeeld door verder te discussiëren en samen te werken in een besloten of open werkruimte. Hierin kunnen trainers en medewerkers extra informatie kwijt en bijvoorbeeld hun ervaringen delen of links naar extra externe bronnen opnemen. 

4. Leren en ontwikkelen past zich aan de medewerkers aan

Met een LMS / LXP in één heb je meer mogelijkheden voor adaptieve leertrajecten. Bijvoorbeeld door het flexibel samenstellen van trainingen met formele en informele activiteiten, met fysieke bijeenkomsten en online events via Zoom of Teams. Eventueel kun je voorwaarden aan deelname stellen, badges uitreiken en indien gewenst een scorebord bijhouden. Je past de leeromgeving aan de medewerkers aan, in plaats van andersom.

5. Je kunt eenvoudig feedback verzamelen en de kwaliteit verhogen

Na een (formele) training wordt vaak individuele feedback gevraagd en verzameld. De uitkomst blijft bij de trainer. Het kan erg waardevol zijn voor de kwaliteit van de training om een stap verder te gaan. Bijvoorbeeld door gezamenlijk met de groep en trainer te sparren over de manier waarop er nog meer uit de training te halen is. 

6. Een leerplatform met een geïntegreerd LMS en LXP is flexibel. Zowel voor de organisatie, afdelingen als teams.

Is een bepaalde afdeling vooral gebaat bij formele trainingen en is informeel leren voor een specifiek een goede leerinterventie? Hoe je het leren binnen je organisatie ook wilt inrichten, met een geïntegreerd LMS / LXP ben je volledig flexibel. Op alle niveaus. Zo’n ‘multi tenant’ LMS / LXP platform biedt je de mogelijkheid meerdere specifieke inrichtingen te maken. En dat is prettig. In plaats van een ‘one size fits all’ leeroplossing zet je een grote stap naar gepersonaliseerd leren.

Graag geheel vrijblijvend advies? Neem contact op met UP learning.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.