Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 11-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

‘Nederlands hoger onderwijs innovatief’

‘Nederlands hoger onderwijs innovatief’

Het Nederlands hoger onderwijs is een van de meest innovatieve in EMEA (Europe, Middle East, & Africa) stelt D2L, een van de grote spelers op het gebied van technologie in het onderwijs. Dat blijkt uit een recent onderzoek, waaraan meer dan 350 professionals uit het hoger onderwijs in de Benelux hebben deelgenomen. Daaruit blijkt ook dat in de Benelux de drang naar digitale verandering door alle groepen belanghebbenden wordt gedragen en bijna gelijk is verdeeld onder studenten, personeel, technologiebedrijven, management, bestuursraden en faculteit.

Hoewel studenten niet de enige aanjager achter de verandering zijn, zijn zij wel de drijvende kracht voor het management om digitale transformatie in het hoger onderwijs in te voeren. Volgens het onderzoek zijn het verbeteren van de kwaliteit van opleidingen (36 procent) en het versterken van de student-ervaring (35 procent) de meest prominente doelstellingen van de digitale transformatiestrategieën in de Benelux.

Van de ondervraagden geeft 62 procent aan dat instellingen digitaal moeten transformeren om toekomstige groei mogelijk te maken. Bijna 38 procent hoopt dat digitale transformatie de betrokkenheid van studenten zal verbeteren, terwijl 37 procent hybride onderwijs wil inzetten om leerresultaten te meten en verbeteren. Nog eens 37 procent hoopt dat digitale transformatie de productiviteit verhoogt.

Verschuiving naar blended learning

De overgrote meerderheid van de instellingen in de Benelux had al een digitale transformatiestrategie ingezet, voorafgaand aan de Covid-19-pandemie – 84 procent voorafgaand aan 2019 – waarbij online leren werd gestimuleerd, wat aanzienlijk hoger is dan het wereldwijde gemiddelde. 58 procent meldt dat de crisis hun implementatie heeft versneld. 41 procent heeft een toename gezien in de introductie van nieuwe leertechnologie om de digitale leerervaring te verbeteren en nog eens 41 procent heeft gezien dat virtual classroom-tools goed gebruikt werden om synchroon onderwijs te geven. Als laatste heeft 39 procent een toename gezien van de digitale vaardigheden binnen de academische wereld en de leergemeenschappen.

54% van de hoger-onderwijsinstellingen in de Benelux creëert eigen content voor ‘flipped classroom learning’ of vergelijkbare pedagogische methoden, zoals ‘blended learning’, en 6 op de 10 respondenten zijn ervan overtuigd dat blended learning educatieve voordelen biedt ten opzichte van uitsluitend face-to-face onderwijs.

Dankzij het ‘first-mover’-voordeel bij de digitale transformatie vonden de meeste hoger onderwijsinstellingen in de Benelux (56%) de overgang naar hybride onderwijs relatief gemakkelijk in vergelijking met het wereldwijde gemiddelde (49%). De grootste uitdaging bij de overgang is het bieden van ondersteuning bij het gebruik van digitale hulpmiddelen voor het geven van onderwijs.

 

Toekomst

In de Benelux zijn de topprioriteiten van de respondenten voor de komende twee jaar: het verbeteren van het online aanbod (41%), het investeren in online examen- en surveillancemiddelen (40%) en het moderniseren, investeren en verbeteren van de online infrastructuur van universiteiten (35%).

Hoewel de respondenten het erover eens zijn dat online technologie de leerervaring verbetert, zegt slechts 32 procent dat er binnen hun instelling training beschikbaar is om docenten en personeel vertrouwd te maken met en te helpen bij de overgang naar nieuwe technologieën.

Voor de toekomst zal het van cruciaal belang zijn om voldoende algemene kennis te hebben van online-tools en workflows. Het personeel moet weten welke tools het tot zijn beschikking heeft en hoe deze het best kunnen worden toegepast, anders zal het moeilijk blijken om live activiteiten te vertalen in volledig geïntegreerde online-ervaringen.

Wie meer inzicht wil in de stand van zaken wat betreft de digitale transformatie in het hoger onderwijs in de Benelux kunt u het volledige rapport bekijken.

Bron: Emerce


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.