Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Trendrapport Leren en ontwikkelen in organisaties 2021

Trendrapport Leren en ontwikkelen in organisaties 2021

Bedrijfsopleidingen.be heeft in samenwerking en met steun van een aantal partners, zoals het Nederlandse Develophub, onderzoek gedaan (pdf) naar trends -‘tendensen’- op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in organisaties. Wat vind ik opvallende uitkomsten?

De onderzoekers hebben vragenlijsten afgenomen onder Belgische en Nederlandse L&D’ers en medewerkers van aanbieders van ‘leeroplossingen’. Ze hebben onder meer gekeken naar de rol van ‘Corona’ in de organisatie van L&D. In totaal hebben 173 L&D’ers en 142 aanbieders meegedaan, waarvan 75% uit België. Belgische en Nederlandse respondenten blijken overigens niet heel verschillend te antwoorden.

Wat valt mij op?

  • 8 op 10 L&D professionals en 7 op 10 aanbieders is van mening dat de Coronacrisis
    voornamelijk heeft geleid tot meer mogelijkheden voor L&D. De overgrote meerderheid van de respondenten meent dat ze als L&D sterker uit de crisis zijn gekomen. Bij het uitbreken van Covid-19 waren vooral aanbieders van leeroplossingen meer onzeker en pessimistisch.
  • De pandemie heeft geleid tot een versnelde toepassing van leertechnologie. 93% van de aanbieders en 87% van de L&D’ers geven aan technologie te gebruiken voor L&D. L&D’ers zijn in vergelijking met onderzoek uit 2017 ook meer vaardig geworden op dit terrein en beschikken over meer mogelijkheden (tijd/budget) om leertechnologie te implementeren.
  • De belangrijkste redenen voor L&D’ers om leertechnologie te (gaan) gebruiken zijn efficiëntie, tijdswinst, individualisering van het aanbod en het realiseren van een groter en breder aanbod. Betere kwaliteit, betere werkprestaties en een hoger engagement scoren veel lager. Tijdens de pandemie was het uiteraard niet mogelijk om fysiek bij elkaar te komen. Deze reden konden respondenten schijnbaar niet kiezen.
  • De meest gebruikte leertechnologieën door L&D-afdelingen zijn het leermanagement systeem (76%), de virtual classroomtool (61%), de auteursomgeving (55%) en een videotool (51%). Opvallend is ook dat een learning content managementsysteem nog best veel wordt gebruikt (45%). Dit kan echter ook komen omdat mensen een LMS weleens LCMS noemen. De populariteit van LCMS-en is in de loop der jaren afgenomen. Je komt ze als product steeds minder tegen.
  • Er is ook gevraagd welke leertechnologieën L&D’ers verwachten binnen 18-24 maanden aan te schaffen. Het hoogste scoren het learning experience platform en het talent management platform (beiden met 29%). Learning Record Stores, tools voor augmented een virtual reality en podcast-tools staan niet echt op de radar van L&D’ers.
  • De respondenten verwachten dat tal van manieren van leren de komende maanden vaker zullen worden toegepast. Daartoe horen blended learning, volledig online leren, maar ook face-to-face leren. Verder valt op dat 86% van de respondenten vindt dat informele manieren van leren, zoals leren op de werkplek, dezelfde waardering zou moeten krijgen als formeel leren.
  • Het valt me op dat meer dan 70% van de respondenten sterk gelooft in het bevorderen van een ‘growth mindset’ door werkgevers en leidinggevenden om te bevorderen dat werknemers deelnemen aan L&D-activiteiten. Ik zou er toch wel voor willen waken om deze theorie van Carol Dweck als een soort heilige graal voor L&D te beschouwen. Volgens mij is er namelijk geen onderzoek gedaan naar de toepasbaarheid van de theorie over ‘growth’ en ‘fixed’ mindsets binnen L&D. Bovendien kijkt Dweck naar de gevolgen ervan voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren, en niet naar de impact op de motivatie om te leren. Verder moet je er geen al te hoge verwachtingen van hebben, als het gaat om effecten op leerprestaties. Het onderzoek hiernaar schijnt ook lastig te repliceren zijn (bron).
  • L&D komt dichter bij de doelstellingen van ‘de business’ te liggen. Dat komt onder meer doordat veel organisaties steeds meer moeite hebben om goede werknemers aan te trekken en te behouden.

Bekijk ook deze samenvattende infographic (pdf). Persoonlijk heb ik er wel moeite mee om te spreken van ‘never waste a good crisis’, gezien de ernstige gevolgen van de Coronacrisis.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

23-11

Ctrl-alt delete: is je brein te resetten?

Door: Let’s Learn!
22-11

Snelle eLearning authoring toolkit

Door: iSpring Solutions
29-11

LMS of LXP? Zo maak je de beste keuze.

Door: UP learning
30-11

Ontleren door ‘de tikken van het leven’

Door: Let’s Learn!

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

1 reacties
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) 18-03-2020

Betekent Corona doorbraak online leren?

Nu de corona-crisis ons dwingt om volop in te zetten op online leren en afstandsonderwijs, moeten we de kans grijpen om er van te leren, stelt hoofdredacteur Harm Weistra.