Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2021 | Article Rating | (0) reacties

Ook nieuw onderzoek laat zien: ‘actief leren’ werkt echt beter dan ‘klassieke’ lessen

Ook nieuw onderzoek laat zien: ‘actief leren’ werkt echt beter dan ‘klassieke’ lessen

Als lerenden actief aan de slag gaan met interactieve leeractiviteiten, discussies, feedback en AI-gebaseerde technologieën, dan leren zij effectiever dan bij onderwijs waarbij vooral de docent aan het woord is en lerenden luisteren. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Carnegie Mellon University’s Human-Computer Interaction Institute (en anderen).

Het is mooi dat nieuw onderzoek over onderwijs bevestigt wat we eigenlijk al lang weten (maar niet altijd in de praktijk brengen). Dat is ook het geval bij de studie Active learning: “Hands-on” meets “minds-on” die Science Daily onlangs heeft samengevat. Laat de leerstof actief verwerken is immers één van de twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek, die je ook nog eens prima kunt faciliteren met behulp van leertechnologie.

De onderzoekers concluderen echter ook nog iets anders: effectieve actieve leermethoden maken ook gebruik van -wat zij noemen- “hearts-on”. Dat betekent dat het belangrijk is dat lerenden bij actief leren meer emotionele en sociale ondersteuning krijgen.

Volgens de onderzoekers is dit tijdens Coronaonderwijs heel duidelijk naar voren gekomen. Zij hebben daarom gekeken naar wat we kunnen leren van onderwijs tijdens de Corionacrisis. De onderzoekers baseren zich hierbij op een uitgebreide analyse van bestaande studies:

The collected studies showed that active learning can put students in the driver’s seat of their lessons. Active learning techniques encourage students to produce thoughts and get feedback through interactive settings rather than passively receiving information as is common in pervasive approaches to education like lectures and readings.

Eén van de gebruikte onderzoeken laat bijvoorbeeld zien dat een op AI-technologie gebaseerde virtuele assistent, die vragen stelt, lerenden aanmoedigt kritisch na te denken en hen te betrekken bij discussies. Dit bevordert leren tijdens praktijkgerichte activiteiten, terwijl ook de docenten worden ondersteund. De virtuele AI-assistent helpt lerenden concepten te begrijpen en toe te passen in de dagelijkse praktijk.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.