Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Het gebruik van ‘hearables’ voor leren, opleiden en onderwijs

Het gebruik van ‘hearables’ voor leren, opleiden en onderwijs

Hearables’ zijn draadloze slimme microcomputers die luidsprekers en microfoons bevatten, en die gebruik maken van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI). Volgens hoogleraar Rory McGreal kunnen deze microcomputers ook een rol spelen op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Er zijn echter ook beperkingen, ‘uitdagingen’ en risico’s aan deze nieuwe technologie verbonden.

McGreal beschrijft deze technologie in de bijdrage How ‘hearables’ could soon help us out at work and school while remaining virtually invisible.

Volgens McGreal passen ‘hearables’ in de oren en kunnen zij verbinding maken met internet en met allerlei apparaten. Het zijn geen gehoorapparaten of oortelefoontjes, maar een soort  persoonlijke assistent in je oor die jou kan herinneren aan afspraken, die muziek kan afspelen of die het geluid automatisch kan versterken als je met mensen spreekt. Dankzij AI kan het apparaat rekening houden met de fysiologische toestand van de gebruiker en met het kennis- of vaardigheidsniveau van de gebruiker. Bijvoorbeeld bij het leren van een nieuwe taal. Volgens Rory McGreal kunnen deze auditieve technologieën bijdragen aan een grotere integratie van spraak in het leerproces.

Hearables
Nicolas Sadoc, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

 

Mogelijkheden

Hij onderscheidt diverse educatieve toepassingen. Bijvoorbeeld bij het gebruik van educatieve podcasts, bij het gebruik van notificaties en herinneringen, om te checken of je het geleerde hebt begrepen (herhalen en opnemen van woorden), om woorden te vertalen of binnen het muziek- en taalonderwijs (oefenen, tijd- en plaatsonafhankelijk). Op het gebied van sport en bewegen kunnen hearables rekening houden met gegevens over gezondheid en fitheid. De microcomputers zouden zelfs rekening kunnen houden met de context van de lerende en het juiste moment en de juiste plaats kunnen bepalen om passende leerinhoud te presenteren.

Verder kunnen lerenden met behulp van deze apparaten snel contact opnemen met anderen en gesproken tekst omzetten in geschreven tekst.  Bovendien kunnen hearables worden ingezet voor werkplek leren, zonder dat je wordt afgeleid door een scherm. Je kunt dan gesproken instructies krijgen terwijl je bepaalde handelingen uitvoert. AI maakt het mogelijk om adaptief persoonlijk leren te ondersteunen, rekening houdend met de persoonlijke kenmerken en situatie van de individuele lerende.

Beperkingen, ‘uitdagingen’ en risico’s

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn, als het gaat om hearables:

  • Er zijn nogal wat technische drempels te slechten, bijvoorbeeld wat betreft de batterijduur, energiegebruik en bandbreedte om betrouwbare verbindingen te realiseren. De toepassingen zouden weleens pas met 5G goed werken.
  • Zullen deze apparaten sociaal aanvaard worden? Denk aan Google Glass. Hardop praten wordt niet makkelijk geaccepteerd. Vanuit privacyoogpunt wil je ook niet hardop praten als anderen mee kunnen luisteren.
  • De associatie met hoorapparaten kan de acceptatie beperken. Al schijnen de nieuwste modellen zeer onzichtbaar te zijn.
  • Gaan mensen nu voor zich uit staren, in plaats van naar een scherm kijken?

Toch verwacht de auteur dat hearables breed geaccepteerd zullen worden, maar wellicht niet zo alomvattend als mobiele technologie. Leerinhouden voor deze microcomputers kunnen bovendien ook worden gebruikt met mobiele apparaten of andere computers.

Mijn opmerkingen

  • Ik zie mezelf niet snel met zo’n apparaat rondlopen. Volgens mij word ik ook hoorndol van de notificaties in mijn oor. Aan de andere kant heb ik 25 jaar geleden ook gezegd dat ik mezelf geen mobiele telefoon zag gebruiken.
  • We moeten de mogelijkheden van AI op dit moment niet overschatten. Het omzetten van gesproken tekst naar geschreven tekst verloopt niet vlekkeloos en AI doet regelmatig suggesties die kant noch wal raken. Aan de andere kant worden AI-toepassingen wel steeds krachtiger.
  • Het succes van deze nieuwe technologie staat of valt bij de sociale acceptatie. Technische barrières zullen betrekkelijk snel geslecht worden.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

1 reacties
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) 18-03-2020

Betekent Corona doorbraak online leren?

Nu de corona-crisis ons dwingt om volop in te zetten op online leren en afstandsonderwijs, moeten we de kans grijpen om er van te leren, stelt hoofdredacteur Harm Weistra.