Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat de overname van edX door ed tech bedrijf 2U zo bijzonder maakt

Wat de overname van edX door ed tech bedrijf 2U zo bijzonder maakt

Onlangs werd bekend dat het bedrijf 2U het open online platform voor universitaire cursussen edX voor $ 800 miljoen dollar wil overnemen. Deze geplande overname doet veel stof opwaaien in de wereld van educatieve technologie, en terecht.

Toen massive open online courses (MOOCs) rond 2012 in het middelpunt van de belangstelling kwamen te staan, namen Harvard en MIT het initiatief voor edX. Dit platform ontsloot online cursussen van vooraanstaande universiteiten wereldwijd. De TU Delft was in Nederland de eerste universiteit die zich bij edX aansloot. Andere universiteiten die online cursussen via edX aanbieden zijn de Wageningse universiteit, de technische universiteit van Aken, de universiteiten van Cambridge en Oxford, en de KU Leuven.

Anders dan concurrenten Coursera en Udemy, profileerde edX zich als non-profit platform. Al snel bood edX niet alleen de vrij toegankelijke MOOCs aan, maar verstrekte men ook tegen betaling certificaten, en kon je tegen betaling ook specifieke -kortlopende- online programma’s volgen. Belangrijk om te vermelden is ook dat edX de onderliggende software, Open edX, als open source platform beschikbaar stelt.

Inmiddels bieden 160 universiteiten meer dan 2800 online cursussen aan, waar meer dan 39 miljoen lerenden aan hebben deelgenomen. edX telt naar eigen zeggen meer dan 110 miljoen inschrijvingen. EdX ontvangt geld van deelnemers, bedrijven, partners en fondsen. Initiators Harvard en MIT hebben bijvoorbeeld elk $ 80 miljoen dollar in edX geïnvesteerd.

Waarom een overname?

Volgens de FAQ die MIT over deze beoogde overname heeft gemaakt, heeft de Corona-pandemie ervoor gezorgd dat commerciële aanbieders van en platforms voor online cursussen een grote aantrekkingskracht hebben gehad op investeerders. Dankzij financiële injecties konden de concurrenten van edX hun technologie verbeteren, meer investeren in marketing en nieuwe partneruniversiteiten aantrekken. Concurrent Coursera is bijvoorbeeld naar de beurs gegaan, en heeft inmiddels een beurswaarde van 6 miljard dollar (bron: Why Is 2U Spending $800 Million to Buy edX?). Het bestuur van edX heeft daarom gezocht naar alternatieven om edX’s missie na te kunnen leven. De overname door 2U moet hiervoor zorgen.

2U is een bedrijf dat allerlei services aanbiedt aan non-profit organisaties en onderwijsinstellingen zodat deze organisaties online onderwijsinstellingen kunnen worden. Door de overname van edX krijgt 2U er heel veel content bij, en vooral ook heel veel gebruikers (en data van gebruikers) en potentiële klanten voor hun diensten (160 universiteiten).

Wetenswaardigheden?

Enkele wetenswaardigheden rond de overname zijn:

  • De 800 miljoen dollar die 2U wil betalen voor edX wordt geïnvesteerd in een nieuwe non-profitorganisatie die Open edX zal onderhouden. Daarnaast zal deze organisatie zonder naam investeren in innovaties om online leren effectiever, aantrekkelijker en persoonlijker te maken.
  • 2U wil het DNA van edX handhaven (de publieke zaak dienen). Men wil toegankelijk hoger online onderwijs blijven aanbieden via gratis versies van online cursussen. Het is de vraag of men dit veel langer volhoudt als de beloofde vijf jaar.
  • De intellectuele eigendomsrechten van docenten en universiteiten die cursussen aanbieden blijven gegarandeerd (dat moest er ook bij komen).
  • 2U zegt de privacy van individuele gegevens van alle lerenden die het edX platform gebruiken te respecteren. 2U krijgt geen toegang tot de historische data over het leren van van gebruikers. Wel zullen zij beschikken over namen en mailadressen. Dat betekent dat gebruikers mailings zullen ontvangen, tenzij men aangeeft dat niet te wensen. Aangezien data de nieuwe ‘olie’ zijn, betwijfel ik of een commerciële partij als 2U ook op termijn geen gebruik zal gaan maken van de massa studiedata waarover men beschikt. Ongetwijfeld gebeurt dat dan met de nobelste bedoelingen….

Wat maakt deze overname bijzonder?

  1. edX verandert van een non-profit platform in een profit organisatie. Deelnemende universiteiten hebben vaak bewust gekozen voor het non-profit karakter.
  2. Als bedrijf A bedrijf B overneemt, dan hebben vooral medewerkers en klanten mee te maken. edX is echter gebaseerd op partnerschap. De waarde van edX wordt mede bepaald door de vele online cursussen van 160 partner-universiteiten. De beslissing om met 2U in zee te gaan is genomen door het bestuur dat bestaat uit vertegenwoordigers van MIT en Harvard. Ik vermoed dat deelnemende universiteiten zich niet hebben gerealiseerd ooit geconfronteerd te zullen worden met een dergelijk besluit, toen zij zich aansloten bij edX.
  3. Deelnemende universiteiten kunnen ervoor kiezen om hun online cursussen niet meer via edX aan te bieden. Dankzij platform edX bereiken zij echter veel lerenden die zij zonder het platform niet zouden bereiken. Hebben zij wel een reëel alternatief, zonder het risico te lopen veel lerenden kwijt te raken? Is er na tien jaar online cursussen aangeboden te hebben via edX, geen sprake van een feitelijke ‘platform-lock-in‘? Worden onderwijsinstellingen op deze manier niet net zo afhankelijk van dergelijke platforms als afhaalrestaurants van Thuisbezorgd.nl?
  4. De prijs die 2U van plan is te betalen gaat niet naar de universiteiten, en ook niet naar de initiatiefnemers MIT en Harvard. Het bedrag wordt geïnvesteerd in een non-profitorganisatie die weer wordt aangestuurd door MIT en Harvard.

Nota bene: de overname van edX door 2U moet nog door instanties worden goedgekeurd.

Meer weten?

2U set to acquire nonprofit edX for deal north of $600M

2U Buys edX for $800M, In Surprise End to Nonprofit MOOC Provider Started by MIT and Harvard

Why Is 2U Spending $800 Million to Buy edX?

2U, edX to Combine to Create Online Learning Giant

Three Charts That Help Explain the 2U / edX Acquisition


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

1 reacties
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) 18-03-2020

Betekent Corona doorbraak online leren?

Nu de corona-crisis ons dwingt om volop in te zetten op online leren en afstandsonderwijs, moeten we de kans grijpen om er van te leren, stelt hoofdredacteur Harm Weistra.