Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Trends digitalisering en Learning & Development

Trends digitalisering en Learning & Development

The Courseware Company hield onlangs hun eerste online klanten event. Mijn oud-collega Ronny Lohuis -al jarenlang senior consultant bij The Courseware Company- had mij gevraagd met een keynote over trends op het gebied van digitalisering en Learning & Development (L&D) de opening te verzorgen van dit online evenement.

Ik heb gedurende een half uur vijf trends toegelicht, en de aanwezigen daarover ook vragen gesteld.

1. Veranderende aard van e-learning

In de loop van de decennia zijn we binnen arbeidsorganisaties anders gaan aankijken tegen leren en ontwikkelen. Dit zie je ook op het gebied van e-learning terug. Clive Shepherd onderscheidde in 2013 bijvoorbeeld de volgende vormen:

  1. Zelfstudie lessen waarbij lerenden individueel, tijd- en plaatsonafhankelijk, online cursussen volgen en deze eventueel afronden met een test.
  2. Virtual classrooms waarbij instructies en verwerking online plaatsvinden en waarbij de opleider en lerenden op hetzelfde tijdstip achter hun laptop/tablet zitten en synchroon online zijn (plaatsonafhankelijk en tijdgebonden).
  3. Simulaties en virtuele werelden. Hiertoe behoren ook serious games, virtual reality en augmented reality.
  4. Online bronnen raadplegen en verwerken (bijvoorbeeld via zoekmachines of performance support systemen).
  5. Online samenwerken. Dit kan live online plaatsvinden of plaats- en tijdsonafhankelijk.

2. Van LMS naar leertechnologisch ecosysteem

Eind jaren negentig zijn leermanagementssystemen opgekomen. Deze systemen hadden de ambitie om alle mogelijke processen rond leren en ontwikkelen te faciliteren. Deze ambitie is echter niet waargemaakt. Je kunt een LMS vergelijken met een Zwitsers zakmes. Daarmee kun je allerlei handelingen uitvoeren – zoals zagen, knippen en flessen open maken – maar niet op een hele goede manier. Voor een LMS geldt dat ook.

Daarom zijn gebruikers allerlei andere applicaties gaan gebruiken. Dankzij standaarden en specificaties kun je kun werken met een samenhangend geheel van met elkaar geïntegreerde applicaties: de digitale leeromgeving als een leertechnologisch ecosysteem. Het LMS vormt daar de kern van. De verhalen over de dood van een LMS zijn daarom schromelijk overdreven.

3. De invloed van AI

Artificiële of kunstmatige intelligentie (AI) is “intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen” (Nationale AI-cursus, 2021). Op het gebied van L&D wordt AI onder meer toegepast bij chatbots, op het gebied van content creatie (denk aan vertaaltools of tools waarmee je spraak om kunt zetten naar geschreven tekst) of op het gebied van content-curatie (een LXP biedt bijvoorbeeld content aan op basis van je leergedrag).

4. Bichroon online leren

Bij asynchroon online leren leren we onafhankelijk van plaats en tijd (bijvoorbeeld via een leermanagement systeem). Lerenden kunnen in eigen tempo leren en kunnen leren zeer flexibel combineren met andere bezigheden. Je krijgt echter niet onmiddellijk feedback. Interactie verloopt vaak moeizaam. Bij synchroon online leren leer je op het zelfde tijdstip, maar plaatsonafhankelijk (bijvoorbeeld via Teams of Zoom). Dankzij het ‘real time’-karakter verlopen interacties beter dan bij asynchroon online leren. Je hebt bij deze vorm van online leren echter ook te maken met beperkingen zoals videoconferencing-vermoeidheid. Daarom wordt gepleit om beide vormen te combineren: bichroon online leren.

5. Microcredentialing

Een leven lang leren vindt niet alleen plaats via diplomagerichte opleidingen of omvangrijke cursussen met een certificaat. Een leven lang leren vindt ook plaats via beknopte online programma’s of informele vormen van leren. Bovendien maken diploma’s en certificaten niet altijd zichtbaar welke vaardigheden je hebt ontwikkeld (bijvoorbeeld samenwerken). Lerenden willen tastbaar bewijs van hun leerinspanningen. Daarom wordt microcredentialing bijvoorbeeld in de vorm van badges toegepast.

Hieronder vind je mijn slides:

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.