Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden activeren in synchrone online leeractiviteiten

Lerenden activeren in synchrone online leeractiviteiten

Het betrekken van lerenden bij synchrone, live, online sessies is vaak een ‘uitdaging’. Meigan Robb laat zien dat je met behulp van eenvoudige strategieën al kunt bevorderen dat lerenden tijdens deze sessies veranderen van toeschouwer naar deelnemer.

De strategieën zijn in drie categorieën onder te verdelen.

1. Verwachtingen bekend maken

Maak duidelijk wat er nodig is om jouw leereenheid met succes af te ronden. Communiceer wat je verwacht van lerenden met betrekking tot het voltooien van de leeractiviteiten. Hiermee voorkom je volgens Robb dat lerenden studenten toeschouwer zijn. Je kunt dit doen door een verklaring over de verwachtingen over deelname in de structuur van je leereenheid of syllabus op te nemen. Je kunt ook een video plaatsen waarin het doel wordt uitgelegd vóór de eerste synchrone activiteit. Je geeft daarin ook aan wat lerenden nodig hebben aan apparatuur, om deel te kunnen nemen. Dit kan helpen om gevoelens van onzekerheid of angst om onvoorbereid te zijn, te verminderen.

Docenten moeten zich volgens Robb ook realiseren dat lerenden zich geïntimideerd kunnen voelen wanneer ze deelnemen aan een synchrone online leeractiviteit. Benadruk het belang van de synchrone leeractiviteit, bijvoorbeeld door een aankondiging. Zorg ervoor dat de mededeling een uitnodigend karakter heeft.
Bespreek vervolgens voor aanvang van de live online sessie opnieuw met lerenden welke verwachtingen je hebt over het deelnemen aan de activiteit. Dit kan verbaal en visueel, bijvoorbeeld door een dia met een verklaring over wat je verwacht dat lerenden doen tijdens de live online sessie.

2. Zorg voor een verscheidenheid aan activiteiten

Een verscheidenheid aan activiteiten vergroot volgens Meigan Robb betrokkenheid en bevordert samenwerkend leren. Je kunt dan een breed scala aan synchrone online leeractiviteiten toepassen: van een snelle check-in van de perceptie van lerenden tot verdieping in het beoordelen van het begrip en de toepassing van de leerinhoud door lerenden. Start met eenvoudige activiteiten. Gebruik meer complexe activiteiten zodra lerenden zich op hun gemak voelen bij het delen van hun meningen en ideeën. Laat lerenden bijvoorbeeld via emoji’s aangeven als ze het eens zijn met een stelling. Als lerenden zich comfortabel voelen om deel te nemen, kun  je bijvoorbeeld de uitkomsten van een peiling gebruiken om de dialoog tussen lerenden te bevorderen. Een dialoog tussen lerenden kan ook aangemoedigd worden door open vragen te stellen.

Robb suggereert ook om op een doordachte wijze een beroep te doen op de lerenden als de wachttijd en de stilte bij vragen onaangenaam worden. Je spreekt lerenden dan persoonlijk aan, bijvoorbeeld door een ‘rad van fortuin’ met daarop de namen van lerenden te gebruiken. Als je dat doet, is het wel belangrijk dat je lerenden erop voorbereidt dat ze persoonlijk aangesproken kunnen worden bij discussies. Verder kun je participatie bevorderen door lerenden te vragen om de chatfunctie te gebruiken om vragen te stellen waar ze tijdens de discussie aan denken. Aan het eind van een discussie kun je dan ingaan op deze vragen.

Nota bene: variëteit in activiteiten is belangrijk. Dat betekent echter niet dat je diverse applicaties tijdens live online sessies moet gebruiken. Veel applicaties kunnen leiden tot cognitieve belasting omdat lerenden vaak moeten kijken hoe zij de applicaties moeten gebruiken.

3. Erken degenen die deelnemen

Het benoemen, waarderen, van deelname is belangrijk om blijvende betrokkenheid te bevorderen. Dat doe je onder meer door een sessie op een positieve manier te beëindigen. Je geeft dan bijvoorbeeld positieve feedback aan lerenden. Verder kun je binnen applicaties als Zoom of MS Teams actief laten zien welke lerende bijdraagt aan een discussie. Je kunt ook onmiddellijk deelname waarderen door bemoedigende opmerkingen te maken nadat een lerende een bijdrage heeft gegeven. Positieve feedback kan ook in een persoonlijk bericht, na afloop van de sessie, gegeven worden. Daarnaast kun je vaak rapportages genereren van deelname aan peilingen of chat-commentaren opslaan en delen.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

1 reacties
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) 18-03-2020

Betekent Corona doorbraak online leren?

Nu de corona-crisis ons dwingt om volop in te zetten op online leren en afstandsonderwijs, moeten we de kans grijpen om er van te leren, stelt hoofdredacteur Harm Weistra.