Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 17-06-2016 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs: gebruik ICT oppervlakkig

Onderwijs: gebruik ICT oppervlakkig

“Het zou best wat spannender en innovatiever kunnen. Bijna iedere basisschool in Nederland heeft nu digiborden hangen, maar ze worden niet volledig benut”, stelt Antoine van den Beemt, universitair docent aan de Technische Universiteit Eindhoven. Op verzoek van Kennisnet analyseerde hij het gebruik van ICT in het onderwijs. "We zagen dat er in klassen wel ICT gebruikt wordt, maar heel beperkt en oppervlakkig.”

Van den Beemt denkt dat beperkte kennis bij leraren de oorzaak is: “Door hun ontzettend hoge werkdruk houden ze weinig tijd over om met ICT te experimenteren. Het gebrek aan ervaring zorgt voor koudwatervrees. In 2013 en 2014 heb ik leraren geïnterviewd over de achtergrond van hun ICT-gebruik. Ik wilde weten: waarom gebruikt de ene leraar wel ICT en de andere niet?”

Hij ontdekte dat ICT-gerichte leraren een meer open levenshouding hebben, snel kansen zien en in de les graag toepassingen willen uitproberen die ze buiten schooltijd hebben ontdekt. De groep leraren die niet ICT-gericht is, heeft een meer behoudende levenshouding, en ziet eerder bedreigingen dan kansen.

Antoine van den Beemt geeft de volgende tips om ICT op organische wijze te integreren in je onderwijs:

  • Leer samen met collega's. "Wil je ict in je les gebruiken? Niet bang zijn en gewoon doen! Begin eens bij een toepassing die je in je vrije tijd gebruikt. Als je als leraar veel filmpjes op YouTube kijkt, kijk dan eens hoe je dat videokanaal in je klas kunt gebruiken. Deel je kennis met je collega's en laat elkaar inspirerende voorbeelden zien. Probeer niet in je eentje alles uit te zoeken, maar ga sociaal leren samen met collega's."
  • Geef ruimte om te spelen. "Het is belangrijk om op managementniveau te zorgen dat ICT onderdeel wordt van het leermiddelenbeleid en de onderwijsvisie. Geef je leraren de ruimte om te experimenteren, te spelen, door uren en middelen vrij te maken."
  • Betrek leerlingen actief. "Onderzoek wat je leerlingen al doen met ICT en wat ze er al van weten. Bespreek met hen: als je deze opdracht krijgt, hoe kun je dat met ICT aanpakken? Betrek ze actief bij het onderwerp, binnen de les."

Van Beemt sprak op 15 juni op de Onderzoeksconferentie in Amersfoort.

Het onderzoek van Van Beemt is te downloaden op de site van Kennisnet.

Bron: Kennisnet


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

02-02

Leren met puzzels

Door: Let’s Learn!

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

Column

0 reacties
Van de Redactie 16-12-2022

e-Learning na de pandemie

Hoe zal e-learning zich ontwikkelen, nu de Corona-pandemie geleidelijk afneemt.