Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
“Het zou best wat spannender en innovatiever kunnen. Bijna iedere basisschool in Nederland heeft nu digiborden hangen, maar ze worden niet volledig benut”, stelt Antoine van den Beemt, universitair docent aan de Technische Universiteit Eindhoven. Op verzoek van Kennisnet analyseerde hij het gebruik van ICT in het onderwijs. "We zagen dat er in klassen wel ICT gebruikt wordt, maar heel beperkt en oppervlakkig.”
Van den Beemt denkt dat beperkte kennis bij leraren de oorzaak is: “Door hun ontzettend hoge werkdruk houden ze weinig tijd over om met ICT te experimenteren. Het gebrek aan ervaring zorgt voor koudwatervrees. In 2013 en 2014 heb ik leraren geïnterviewd over de achtergrond van hun ICT-gebruik. Ik wilde weten: waarom gebruikt de ene leraar wel ICT en de andere niet?”
Hij ontdekte dat ICT-gerichte leraren een meer open levenshouding hebben, snel kansen zien en in de les graag toepassingen willen uitproberen die ze buiten schooltijd hebben ontdekt. De groep leraren die niet ICT-gericht is, heeft een meer behoudende levenshouding, en ziet eerder bedreigingen dan kansen.
Antoine van den Beemt geeft de volgende tips om ICT op organische wijze te integreren in je onderwijs:
Van Beemt sprak op 15 juni op de Onderzoeksconferentie in Amersfoort.
Het onderzoek van Van Beemt is te downloaden op de site van Kennisnet.
Bron: Kennisnet
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.