Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 22-02-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen mensen die altijd willen leren ook meer ‘aan’ op het gebied van leren?

Kunnen mensen die altijd willen leren ook meer ‘aan’ op het gebied van leren?

Stel dat je vindt dat je altijd meer kunt leren? Dan heb je een growth mindset. Maar betekent dat ook dat je meer aan kunt? In andere woorden gezegd, kun je dan een hogere cognitieve belasting aan? Uit onderzoek dat Kate Xu en Petra Koorn van de Open Universiteit hebben uitgevoerd, blijkt dat het zo is.

De achtergrond van het onderzoek
Het was al bewezen dat het hebben van een growth mindset maakt dat je makkelijk leert. En we wisten ook al dat te veel cognitieve belasting een nadelig effect heeft op het leerproces. Daarom is het van belang om de cognitieve belasting te beperken en bijvoorbeeld te werken met microlearning. Daarmee voorkom je dat de belasting te hoog wordt, mits het goed aansluit op de lerende.

Tot nu toe was nog niet goed bekend of de overtuigingen en attitudes van de lerenden ook van invloed kunnen zijn op de wijze waarop zij de cognitieve belasting door het leermateriaal ervaren. En dat is nu dus onderzocht. De onderzoekers bekeken of een growth mindset bij leerlingen bijdraagt aan een lagere cognitieve belasting. Kunnen die leerlingen informatie beter verwerken, vasthouden en overdragen? 

Het Onderzoek
Het onderzoek vond plaats in het voortgezet onderwijs onder 138 leerlingen die in een klassikale setting een bepaalde taak moesten uitvoeren. Bij een groep daarvan werd een growth mindset gestimuleerd, bij de andere (controle)groep niet. De leerlingen van de eerste groep wilden graag  focussen op verdere ontwikkeling van kennis en vaardigheden. Ze bleken minder cognitieve belasting te ervaren en de leerstof beter te begrijpen.

De onderzoekers concludeerden dat het stimuleren van een growth mindset zorgt voor betere motivatie en leerprestaties. En dat meer voorkennis bijdraagt aan een lagere cognitieve belasting. Meer weten over dit onderzoek, ga dan naar de publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Educational Psychology.
Meer weten over cognitieve belasting en de theorie van John Sweller? Klik dan hier.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

10-02

Redacteur

Bespeak
09-02

Onderwijs-/Opleidingskundige (24-32 uur)

De VerkeersAcademie

Column

0 reacties
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) 18-03-2020

Betekent Corona doorbraak online leren?

Nu de corona-crisis ons dwingt om volop in te zetten op online leren en afstandsonderwijs, moeten we de kans grijpen om er van te leren, stelt hoofdredacteur Harm Weistra.