Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2020 | Article Rating | (0) reacties

Actief online leren in kleine groepen leidt tot betere leerprestaties

Actief online leren in kleine groepen leidt tot betere leerprestaties

Colleen Flaherty besteedt in InsideHigerEd aandacht aan een onderzoek waaruit blijkt dat docenten de leerprestaties, die vanwege ‘remote emergency teaching’ tijdens de coronacrisis onder druk staan, kunnen verbeteren door lerenden leerstof in kleine groepen te laten verwerken. Dit onderzoek kent trouwens nog meer interessante bevindingen.

Opmerking vooraf: het onderzoek heeft betrekking op hoger onderwijs. De bevindingen zijn dus niet zo maar van toepassing op bedrijfsopleidingen, MBO, voortgezet onderwijs en primair onderwijs.

  • Het Amerikaanse National Bureau of Economic Research concludeert op basis van eigen onderzoek dat studenten in het Corona-voorjaar substantieel slechter scoorden op gestandaardiseerde toetsen dan tijdens eerdere onderwijsperiodes. Alle demografische groepen hebben te leiden onder de snelle overstap naar ‘remote emergency teaching’. 
  • Docenten die studenten leerstof actief laten verwerken, kunnen de negatieve impact verminderen. Met name interactie tussen studenten, zoals ‘think-pair-share’ of werken aan uitdagende, conceptuele, vragen en problemen in kleine break-out rooms tijdens synchroon online leren, kan de effectiviteit van het onderwijs vergroten.
  • Het actief werken in kleine groepen bevordert het expliciet opbouwen van banden tussen studenten, hetgeen zeer belangrijk is in een online omgeving.
  • Docenten die al eerder ervaring hadden met online onderwijs behaalden betere resultaten met hun studenten dan docenten die nog geen ervaring hadden met online leren. Investeren in deskundigheidsbevordering op dit terrein loont dus.
  • Het gebruik van peilingen en student response systemen (zoals Socrativ) had geen effect op de leerresultaten. Nota bene: dit kan te maken hebben met het type vragen en met de feedback die al dan niet gegeven wordt op de uitkomsten.
  • Je kunt onderlinge interactie makkelijker vorm geven tijdens synchroon online leren. Asynchroon online leren heeft echter ook sterke kanten (zoals het in eigen tijd en tempo kunnen bestuderen van online materiaal). Een combinatie ligt voor de hand waarbij synchrone online sessies vooral worden gebruikt voor frequente, onmiddellijke, betekenisvolle interacties tussen docenten en lerenden.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.