Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 17-08-2020 | Article Rating | (0) reacties

Why I Don’t Believe in Empathic Design

Why I Don’t Believe in Empathic Design

Chris Norman schreef alweer een jaar geleden een  mooi artikel over empatisch design. Interessant om te lezen, hij is immers de man die als eerste met ‘user experience’ werkte. Het artikel gaat echter een hele andere kant op dan dat je zou verwachten. Lees het hier.

Redenen volgens Norman waarom empathie in design vertalen niet werkt;

  • Hij snapt zichzelf niet. Hij zegt dingen waar hij als hij er nog eens goed over heeft nagedacht spijt van heeft.
  • Als hij denkt dat hij met zijn vrouw (ze zijn al 50 jaar samen) op eén lijn zit en haar snapt, later blijkt dat er niets van klopt.

 

En daarnaast hebben we allemaal een beperkt referentiekader: als je in een stad woont wil het nog niet zeggen dat je weet hoe het in een andere wijk (achter een andere voordeur) er aan toe gaat. De zoektocht naar empathie heeft daarom volgens Norman geen zin.

Waar het volgens Norman bij human-centered design om gaat is om het echte gevoel te krijgen door te praten, proeven, ervaren samen met de doelgroep. Door de experts die dit doen te combineren met de mensen waar het om gaat. Dat geeft een goede mix van top down en bottom up. Je zou op die manier de wereld verder kunnen krijgen.  


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.