Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van TinQwise | 18-03-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leiderschap: voorbeeldgedrag

Leiderschap: voorbeeldgedrag

Is jouw bedrijf al een lerende organisatie? ‘Mooi’, stelt Femke Gielis, strateeg bij TinQwise. ‘Maar wist je dat je een stap verder kunt gaan? Leader led learning maakt organisaties nóg succesvoller. Leiders binnen het bedrijf voelen zich dan verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun medewerkers en nemen zelf het voortouw bij het coachen en trainen van hun mensen.’


Hoe plaats je leader led learning?

‘Onze klanten vragen steeds vaker naar een leerstrategie die zorgt voor gedragsverandering. Cruciaal hierbij zijn de mindset en het draagvlak om de organisatie constant te blijven ontwikkelen. Leiders kunnen hierin een sleutelrol vervullen. Leader led learning begint bij de ‘leaders’ van de organisatie. Wanneer zij elke leerinterventie koppelen aan de bedrijfsoverstijgende doelen én dit kunnen overdragen op alle medewerkers, gaan je resultaten gegarandeerd omhoog.’

 

Dus alles moet in het teken staan van leren?

‘Ja, in feite leren we iedere dag. Ook op het werk. Organisaties die dit zo benoemen en waar je mág leren en experimenteren, halen meer uit hun mensen. Leren begint met storytelling en leiden start met voorbeeldgedrag. Als leider kun je bijvoorbeeld het waarom van elke leerinterventie verpakken in een aansprekend verhaal. Door voorbeeldgedrag kun je laten zien hoe het verhaal en het leren aansluiten bij de waarden van je organisatie. Hiervoor hoef je niet altijd groots te denken. Als leider kun je ook informele momenten benutten. Geef mensen feedback bij een kop koffie of in de wandelgang.’

 

Welke ervaringen heeft TinQwise met leader led learning?

‘We zetten leader led learning steeds vaker in. Bij blended learning kun je leiders heel goed de rol van coach en trainer geven. En ook binnen een online academy, bij een game of tijdens een kortstondige leerinterventie kunnen je leiders je ambassadeurs zijn. Mensen nemen vaak meer aan van hun eigen leider dan van externe trainers. Mits die wel aan practice what you preach doen. Een voordeel is ook dat de leider constant deel uitmaakt van de organisatie en een externe trainer alleen af en toe instapt. Leiders kunnen hun mensen optimaal motiveren en begeleiden bij het leren.’

 

Hoe begeleid je organisaties hierbij?

 

APM Terminals

‘Voor APM Terminals ontwikkelden we samen met een groep superusers een opleidingsplan dat naadloos aansloot bij de strategie en kernwaarden van APM Terminals. We hebben verschillende superusers via een train-de-trainer sessie en coaching on the job begeleid om als trainer en coach op te treden: gedurende het opleidingstraject en ook daarna. APM Terminals is nu met recht een organisatie die zichzelf op eigen kracht blijft ontwikkelen en verbeteren.’

DHL

‘Voor DHL hebben we een academy gemaakt, waarbij we de mentoren en supervisors betrokken. Met onze begeleiding konden zij zelf een face-to-face training verzorgen over het belang van hun begeleidersrol. De boodschap? Je bent als coach een voorbeeld voor de organisatie én daarmee cruciaal voor de ontwikkeling van je medewerkers en voor de ontwikkeling van DHL als geheel.’


Sonos

‘Verder is Sonos een mooi voorbeeld. Zij kozen ervoor te investeren in hun retail experience specialisten. Dit waren vroeger vooral de mannen die de stands opbouwden in de winkels waar Sonos producten worden verkocht. Nu moeten de RES structurele begeleiding gaan geven aan de verkopers in de winkel; ze moeten coaches worden.

Met een train-de-trainer dag en een aantal dagen on the job coaching waren zij hier uitstekend op voorbereid. Bij de begeleiding stond een zeer belangrijk punt centraal: het aanleren van feedbackmechanismen om elkaar verder te helpen. Nu ontwikkelen de retail experience specialisten zich zelfstandig verder door constant te reflecteren en van elkaar te leren. En heb je eenmaal deze mindset? Dan kun je hem ook overbrengen aan je doelgroep, de verkoopmedewerkers.’

 

Welk ander bedrijf past leader led learning ook succesvol toe?

‘Coolblue. Ik weet niet precies wat ze in de organisatie doen aan ontwikkeling, maar de feiten spreken voor zich. De oprichters laten heel duidelijk invulling zien van hun waarden. En dat zorgt voor groot succes. Coolblue haalde in 2015 een recordomzet van 555 miljoen euro. Volgens CEO Pieter Zwart zit er liefde in elk pakketje. Zelf geeft hij als leider het goede voorbeeld en dat sijpelt via andere leiders in de organisatie door tot in elke vezel van het bedrijf. Mensen willen er graag werken en ze blijven tot nu toe de verwachte kwaliteit leveren.’

 

Meer weten?

Lees hoe Sonos aan train de trainer doet

Alles weten over de lerende organisatie? Bekijk ons e-dossier Strategic Learning Management.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.