Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van inBrain | 25-02-2020 | Article Rating | (0) reacties

Een duwtje in de gewenste richting

Een duwtje in de gewenste richting

De term ‘nudging’ is veelgebruikt in de marketingwereld, maar ook in L&D lijkt hij nu echt te landen. Tijdens Learning Technologies 2020 kwam het regelmatig ter sprake. Is nudging dé manier om deelnemers over te halen om gewenst gedrag te laten zien? In deze blog leggen we je uit wat nudging is. Ook geven we drie praktische voorbeelden die je kunt gebruiken binnen jouw organisatie.

Wat is nudging?

Een nudge kun je zien als een onderdeel van een keuzeproces. Dit doe je door een motivator toe te voegen die jouw gedrag in een gewenste richting stuurt, zonder dat er een negatieve consequentie aan verbonden is als je ervoor kiest het niet te doen.

Hoe ziet dit er dan uit? Je kent waarschijnlijk het voorbeeld van Holle Bolle Gijs wel. Door je te bedanken voor het weggooien van je vuilnis, motiveert Gijs je om dit vaker te doen. Kinderen vinden dit zelfs zó leuk dat ze op zoek gaan naar vuil om weg te kunnen gooien!

Ik rationeel? Wel nee!

Wij mensen denken meestal helemaal niet rationeel (nee, ook jij niet!). Volgens de theorie van Daniel Kahneman denken we met twee systemen. Systeem 1 is snel en automatisch. We maken keuzes met systeem 1 onbewust, op basis van ‘cues’ van buitenaf. Systeem 2 is langzaam en reflectief. We zetten deze keuzes bewust in. Kortom, we zijn lang niet met alles bewust bezig en laat daar nou de kans voor het nudgen liggen!

Heel specifiek voor ons liggen er kansen in de intent-behaviour gap. Dit is het gat tussen wat we willen doen en wat we daadwerkelijk doen. Als we ons ideale zelf zijn, zouden we allemaal gedragingen vertonen die we - als we eerlijk zijn - in het dagelijks leven niet doen. Denk aan dat sportschool abonnement dat je 1 januari afsloot of de motivatie om te stoppen met roken rondom stoptober. Met een klein duwtje in de goede richting ben je eerder geneigd om dit te gaan doen. Dit duwtje kun je krijgen door een actie van de sportschool als je je in januari inschrijft of door de campagne waardoor stoppen met roken in oktober veel meer steun oplevert van je omgeving. 

Deze intent-behaviour gap biedt ook kansen binnen leren en ontwikkelen! Als je jouw deelnemers –of jezelf- vraagt of ze willen ontwikkelen is het antwoord hoogstwaarschijnlijk een volmondig ‘Ja!’. Als je ze vervolgens vraagt of ze dit ook al doen (middels het bestaande aanbod), zal de respons al wat minder bevestigend zijn. Hoe kun je ze dan toch dat niet-dwingende zetje in de gewenste richting geven?

Nudgen in de praktijk

Nu je weet wat nudgen is en waarom het werkt, wil je dit misschien ook gaan doen. Om je op weg te helpen geven we je drie tips waarmee je direct aan de slag kan!

  1. Motivator 1: Gebruik sociale bewijskracht als stok achter de deur

Als je wel eens gebruik maakt van een herinnering(smail) voor het promoten van jouw leeraanbod is dit een uitgelezen kans om een nudge toe te voegen. Mensen reageren op het gedrag van een groep. Voeg in je herinnering een zin toe als “78% van jouw collega’s heeft deze training met succes afgerond!”. Zo voelen mensen zich eerder geroepen om daadwerkelijk de training te volgen. Daarbij is het wel belangrijk dat het niet om een verplichting gaat, want dan zit je snel in mensen hun allergie.

Het principe kun je ook doorvoeren in de modules zelf. Zeker rondom sociale gedragsregels waarbij het juiste gedrag niet zwart-wit is. Door een case te doorlopen waarbij aan het einde te zien is welke keuzes anderen gemaakt hebben, geef je je medewerkers een nudge om deze onderwerpen bespreekbaar te maken.

  1. Motivator 2: Zet je trainingen in de schijnwerpers

Wanneer je Netflix aanzet en even niet weet wat je wilt kijken, is dat geen probleem. Netflix adviseert in welke series en films bij je passen en geeft de nieuwste aanwinsten in grote banners weer.

Het is een kleine sprong naar het aanbod in een LMS (leer management systeem). Is er een training die je niet wilt verplichten, maar waarvan je wél graag wilt dat veel mensen hem bekijken? Geef hem dan een mooie, prominente plek in je LMS of op een andere plaats waar veel mensen hem dagelijks kunnen zien, zoals je intranet.

  1. Motivator 3: Maak een kruimelpad

We hadden het net al even over systeem 1, die snel en automatisch beslissingen neemt. Doe hiermee je voordeel en zorg dat mensen onbewust verbindingen leggen tussen modules of trainingen. In de praktijk kun je dit toepassen door bijvoorbeeld kleurcodes mee te geven aan je modules. Na de afronding van een module zal iemand eerder geneigd zijn om een volgende module te starten met dezelfde kleurcodering. Dit principe werkt ook met andere (audio/visuele)-cues, zo lang als ze maar consistent doorgevoerd zijn.

En nu jij!

Je ziet dat er veel mogelijk is en deze voorbeelden van nudging zijn het topje van de ijsberg! Mocht je aan de slag willen met nudgen dan is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je doel is en voor wie je dit doet.

Als je liever langs wilt komen voor een kopje koffie (thee mag ook), om de mogelijkheden binnen jouw organisatie te bespreken dan ben je altijd welkom.

Wil je nog even verder lezen? Hieronder kun je meer informatie vinden:


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.