Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 29-11-2019 | Article Rating | (0) reacties

OEB 2019 Pre-conference workshops

OEB 2019 Pre-conference workshops

De 25ste versie van Online Educa Berlin begon deze week met pre-conference workshops, een bonte verzameling van zo’n 20 bijeenkomsten met titels als: classroom of the future, forecasting methods, designing value-based L&D roadmaps, podcasting production, rethinking educational systems, developing chatbots, etc.

Een opwarmertje dus voor het echte werk, want op donderdag en vrijdag zijn er 120 sessies met zo’n 300 sprekers plus de expositie. De weg vinden in dit aanbod is niet eenvoudig met zo’n 2500 andere deelnemers, die er allemaal ook iets goeds van willen maken.

De workshops duren 1 of 2 dagdelen en sommige kosten geld (max 90 euro). Wat meteen opvalt bij de beschrijving van vrijwel alle workshops is het jargon. Het wemelt van de termen als cutting edge, indepth insights,  practical and real issues, learning design, learning practice, ubiquitous resources, myriad platforms, lifelong immersion, expert guidance, compelling program, realized value, enzovoort. Dat maakt het niet makkelijk om te kiezen, zeker als er 3 workshops zijn over Bot-productie.

De keuze loopt uiteen van specifieke tot algemene workshops, die gaan over bijvoorbeeld Bots, Virtual reality en games en een analyse van de stand van e-learning in Europa. Alle workshop houders houden zich keurig aan het format voor de beschrijving van hun event en dat levert interessante informatie op. Men is namelijk gedwongen om iets te zeggen over wat nieuw is aan hun onderwerp (discover), wat de uitkomst is (take away) en wie er baat bij hebben. Dat levert een reeks onsamenhangende verhalen op en een paar strakke beschrijvingen. In ieder geval maakt dat de keuze wat makkelijker.

Een slecht voorbeeld is de workshop ‘Big Benefits in Small Packages: the Neuroscience of Micro-learning”. De belangrijkste aanname is dat microlearning ‘builds engagement and retention in the learner’s brain’! Ten eerste heeft microlearning vele verschijningsvormen en is die aanname nergens op gebaseerd. Beter is de beschrijving van de workshop over ‘Creating Education 4.0’. Een helder verhaal over de stappen en de uitkomsten. Geen wonder zult u zeggen, want die workshop is van Gilly Salmon, die al meer dan 2 decennia hiermee bezig is.

Meer informatie over de OEB workshops online.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

13-11

Programma LEARNTEC 2020

Door: de Redactie
15-11

SURF gaat op studiereis naar de VS

Door: de Redactie
20-11

85% regel gaat 70:20:10 vervangen

Door: Let’s Learn!
18-11

Virtuele leeromgeving EyeQ

Door: de Redactie
12-11

NOS en Brexit: Microlearning optima forma 3

Door: Let’s Learn!

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

20-11

E-learning consultant

e-Academy
07-11

Learning Consultant

E-learning Training

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 25-10-2019

Kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag

Columnist en redacteur Wilfred Rubens plaatst kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag.