Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 02-10-2019 | Article Rating | (0) reacties

Educatieve games nog lang niet ingeburgerd

Educatieve games nog lang niet ingeburgerd

Uitgebreid artikel op de site van SCHOOLiT over het gebruik van educatieve games in het onderwijs. De site baseert zich op MICTIVO3, de derde periodieke meting van het ICT-gebruik in het onderwijs. Deze meting wordt uitgevoerd door de overheid, om inzicht te verwerven in de effectiviteit van ICT-investeringen in het onderwijs. Daarin is ook gekeken naar het gebruik van educatieve games.

SCHOOLiT is teleurgesteld over de bevindingen in het rapport MICTIVO3. De onderzoekers stellen in het rapport: ‘Het gebruik van educatieve games voor lesdoeleinden is nog lang niet ingeburgerd bij leerkrachten in het gewoon lager onderwijs’. Ook in het secundair onderwijs is het gebruik van games nog lang geen gemeengoed. Van de ondervraagde leerkrachten zegt zelfs 61,3% dat ze nooit gebruik maken van educatieve games. Het vooroordeel dat het vooral jongens zijn die games leuk vinden lijkt te worden weersproken, want het zijn vaker mannen (63,4%) die nooit games gebruiken om de lesstof te verduidelijken dan vrouwelijke docenten (60,1%). Het rapport maakt ook duidelijk dat vooral jonge leraren de waarde van educatieve games zien.

Lees het hele artikel op SCHOOLiT en/of download het rapport MICTIVO3 (pdf).


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.