Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 05-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Is het hoger onderwijs in de overgang?

Is het hoger onderwijs in de overgang?

De redactie kwam een interessant artikel tegen waarin het hoger onderwijs wordt vergeleken met de elektrische auto. In het artikel ‘Is Online Learning the Electric Car of Higher Ed?’ stelt auteur Joshua Kim dat de hybride auto het product is van een overgangsfase. Een hybride auto kan zowel op fossiele brandstof als elektrisch rijden. Zo’n auto is volgens Kim vooral bedoeld om de geesten rijp te maken voor elektrisch rijden. Hybride zou inmiddels zijn langste tijd hebben gehad. Kim illustreert dat met uitspraken van grote automerken die aangeven ‘all the way’ elektrisch te willen gaan. Dus niet meer hybride, maar 100% elektrisch. Kim - auteur van de website InsideHigherEd – ziet parallellen met het hoger onderwijs. Het traditionele frontale onderwijs vergelijkt hij met auto’s op fossiele brandstof. Blended learning is dan de hybride auto van het onderwijs. Maar uiteindelijk zal ook het hoger onderwijs 100% overstappen naar digitaal. Kim ziet de eerste voortekenen bij gerenommeerde MBA-opleidingen die hun studie alleen nog maar online aanbieden. Lees het hele artikel van Joshua Kim op de website InsideHigherEd. En lees ook de bijdrage van collega Wilfred Rubens die kanttekeningen plaatst bij de gebruikte metafoor.

Maar met Kim zijn artikel in het achterhoofd, kijk je toch wat anders naar de recente openingen van het academische jaar. Zo kreeg Reformatorisch Dagblad bij de VU in Amsterdam te horen dat de universiteit druk is met “het verder uitwerken van blended learning”. En aan de Erasmus Universiteit ontving hoogleraar Corporate Finance Han Smit (ESE) de onderwijsprijs. Smit raadde in zijn dankwoord docenten aan te innoveren met blended learning: een mix van digitale en traditionele lesmethodes, waardoor je volgens Smit meer tijd krijgt voor feedback en contact met studenten, schrijft Erasmus Magazine. Zien we hier de eerste opvliegers van de overgang?


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Meest gelezen nieuws

29-08

Wouter Willemsen van GITP naar Faculty of Skills

Door: Faculty of Skills
05-09

Is het hoger onderwijs in de overgang?

Door: Harm Weistra (hoofdredacteur)
03-09

Articulate Gebruikersdagen 2019

Door: The Courseware Company

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.