Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Harm Weistra (hoofdredacteur) | 05-09-2019 | Article Rating | (0) reacties

Is het hoger onderwijs in de overgang?

Is het hoger onderwijs in de overgang?

De redactie kwam een interessant artikel tegen waarin het hoger onderwijs wordt vergeleken met de elektrische auto. In het artikel ‘Is Online Learning the Electric Car of Higher Ed?’ stelt auteur Joshua Kim dat de hybride auto het product is van een overgangsfase. Een hybride auto kan zowel op fossiele brandstof als elektrisch rijden. Zo’n auto is volgens Kim vooral bedoeld om de geesten rijp te maken voor elektrisch rijden. Hybride zou inmiddels zijn langste tijd hebben gehad. Kim illustreert dat met uitspraken van grote automerken die aangeven ‘all the way’ elektrisch te willen gaan. Dus niet meer hybride, maar 100% elektrisch. Kim - auteur van de website InsideHigherEd – ziet parallellen met het hoger onderwijs. Het traditionele frontale onderwijs vergelijkt hij met auto’s op fossiele brandstof. Blended learning is dan de hybride auto van het onderwijs. Maar uiteindelijk zal ook het hoger onderwijs 100% overstappen naar digitaal. Kim ziet de eerste voortekenen bij gerenommeerde MBA-opleidingen die hun studie alleen nog maar online aanbieden. Lees het hele artikel van Joshua Kim op de website InsideHigherEd. En lees ook de bijdrage van collega Wilfred Rubens die kanttekeningen plaatst bij de gebruikte metafoor.

Maar met Kim zijn artikel in het achterhoofd, kijk je toch wat anders naar de recente openingen van het academische jaar. Zo kreeg Reformatorisch Dagblad bij de VU in Amsterdam te horen dat de universiteit druk is met “het verder uitwerken van blended learning”. En aan de Erasmus Universiteit ontving hoogleraar Corporate Finance Han Smit (ESE) de onderwijsprijs. Smit raadde in zijn dankwoord docenten aan te innoveren met blended learning: een mix van digitale en traditionele lesmethodes, waardoor je volgens Smit meer tijd krijgt voor feedback en contact met studenten, schrijft Erasmus Magazine. Zien we hier de eerste opvliegers van de overgang?


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.