Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 08-08-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gamification: dure les van een half miljoen

Gamification: dure les van een half miljoen

Een experiment in de gemeenten Deventer, Almelo en Enschede met als doel om jonge kinderen door gamification te bereiken, komt maar lastig van de grond. Twee jaar geleden ontstond het idee om de doelgroep via het open source-spelletje Minecraft te bereiken. Maar inmiddels is Minecraft ‘hartstikke uit’. De provincie Overijssel stak er een half miljoen euro in.

Deventer wil kinderen van 8 tot 12 jaar aan het sporten krijgen, Enschede wil weten welke stukken van de fietsroute naar school zij gevaarlijk vinden, en Almelo wil de behoefte aan speelplaatsen in kaart brengen. De provincie Overijssel co-financiert het experiment, genaamd Happy Life. In het spelletje Minecraft, waarin de spelers een hele wereld kunnen (vol)bouwen, werden speciale servers opgezet om kinderen te activeren of te betrekken. Het dagblad de Stentor meldt dat het aantal kinderen dat ook daadwerkelijk inlogt op de speciale Minecraft-servers achterblijft. In Deventer was het de bedoeling dat een paar duizend kinderen gingen spelen. Om dingen te bouwen in de Deventer-server, moesten de kinderen munten verdienen door middel van een stappenteller. Zo wilde uitvoerder Sportbedrijf Deventer kinderen die veel gamen en risico lopen op obesitas aanzetten tot meer lichaamsbeweging. In plaats van een paar duizend spelertjes, werden het echter enkele tientallen.

Lees het hele artikel en de reacties van betrokkenen op de site van Binnenlands Bestuur.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.