Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Een experiment in de gemeenten Deventer, Almelo en Enschede met als doel om jonge kinderen door gamification te bereiken, komt maar lastig van de grond. Twee jaar geleden ontstond het idee om de doelgroep via het open source-spelletje Minecraft te bereiken. Maar inmiddels is Minecraft ‘hartstikke uit’. De provincie Overijssel stak er een half miljoen euro in.
Deventer wil kinderen van 8 tot 12 jaar aan het sporten krijgen, Enschede wil weten welke stukken van de fietsroute naar school zij gevaarlijk vinden, en Almelo wil de behoefte aan speelplaatsen in kaart brengen. De provincie Overijssel co-financiert het experiment, genaamd Happy Life. In het spelletje Minecraft, waarin de spelers een hele wereld kunnen (vol)bouwen, werden speciale servers opgezet om kinderen te activeren of te betrekken. Het dagblad de Stentor meldt dat het aantal kinderen dat ook daadwerkelijk inlogt op de speciale Minecraft-servers achterblijft. In Deventer was het de bedoeling dat een paar duizend kinderen gingen spelen. Om dingen te bouwen in de Deventer-server, moesten de kinderen munten verdienen door middel van een stappenteller. Zo wilde uitvoerder Sportbedrijf Deventer kinderen die veel gamen en risico lopen op obesitas aanzetten tot meer lichaamsbeweging. In plaats van een paar duizend spelertjes, werden het echter enkele tientallen.
Lees het hele artikel en de reacties van betrokkenen op de site van Binnenlands Bestuur.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.