Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 21-09-2015 | Article Rating | (0) reacties

Meer nunaceringen bij OESO-rapport

Meer nunaceringen bij OESO-rapport

Vorige week zette e-Learning.nl kanttekeningen bij hoe de pers reageerde op het OESO-rapport over ICT en Onderwijs (rapport online te lezen). De meest genuanceerde berichtgeving leek er vanuit te gaan dat ICT geen effect heeft, anderen meldden dat ICT in het onderwijs een negatief effect heeft op de schoolprestaties. Het NOS Journaal hoorde bij de laatste categorie. Terwijl de redactie van e-Learning.nl een veel genuanceerder verhaal meent te lezen in het onderzoek van de OESO.  Inmiddels verschijnen er internationaal meer genuanceerde verhalen.

 

Onder de kop ‘why news reports like this are damaging (and missing the point)’, constateert de site TeachingAndLearning.com: ‘Journalists love a bit of scaremongering’. De auteur wijst er op dat het rapport van de OESO geen pleidooi houdt voor het stoppen met investeringen in ICT, maar pleit voor: "a new approach to deliver on technology’s potential in schools". Tot die conclusie kwam de redactie van e-Learning.nl afgelopen week ook, toen wij meldden dat er een omslag nodig is: niet proberen om ICT toe te passen binnen bestaande onderwijsmethoden en –aanpakken, maar terug naar af en onderwijs opzetten waarbij vanaf de eerste ontwerpstap rekening wordt gehouden met de mogelijkheden van ICT. De reactie van TeachingAndLearning.com is online te lezen.

 

Ook TheJournal.ie wijst er op dat de OESO niet pleit voor minder ICT, maar dat de OESO pleit voor het zoeken naar ‘more effective ways to bring technology into teaching and the classroom’.

 

Jammer om te zien hoe een genuanceerd rapport van de OESO niet of amper wordt gelezen, waardoor een ‘frame’ wordt gecreëerd dat technologie in het leerdomein geen toegevoegde waarde zou hebben. Zoals zo vaak, het probleem ligt niet bij het middel, maar bij de mens die (nog) worstelt met de vraag hoe het middel effectief en efficiënt kan worden ingezet. 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.