Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 18-07-2019 | Article Rating | (0) reacties

Maakt e-learning belofte waar?

Maakt e-learning belofte waar?

Robert Schendstok van MyCademy.com vraagt zich in Computable af of e-learning zijn beloftes heeft waargemaakt. Hij schrijft: “…door de opkomst van internet heeft iedereen toegang tot leermiddelen op elk moment en op elke plaats naar keuze. Toch is het niet de dominante leervorm, ook niet in de goed digitaal ontsloten westerse wereld.” Hij vraagt zich af: “gaat de grote belofte ooit ingelost worden?”

Schendstok stelt dat er “geen sprake (is) van een brede acceptatie van digitaal leren als volwaardig alternatief voor de traditionele leermethode waar groepen bijeen komen op een fysieke locatie om een bepaalde tijd door te brengen met een trainer/docent. Hoewel dit ouderwets en inefficiënt lijkt te zijn ten aanzien van tijdsbesteding en controle op het akkoord, is het nog steeds de meest gebruikte vorm van kennisoverdracht.

Een mogelijke verklaring, zou volgens Schendstok zijn dat mensen niet graag veranderen. “Omdat de meesten van ons traditioneel onderwijs hebben gevolgd, vinden wij het fijn om dat zo te blijven doen. Een andere reden is mogelijk dat wij gemiddeld genomen niet goed in staat zijn zelf de regie te nemen om op een gestructureerde wijze kennis tot ons te nemen en op regelmatige (vaste) tijden te studeren in welke vorm dan ook. De spreekwoordelijke stok achter de deur ontbreekt en dan wordt de ambitie ingehaald door de realiteit van de (waan van) dag.”

Toch blijft hij optimistisch: “Alles wat je digitaal doet, is te volgen en dus is het relatief eenvoudig om vorderingen en activiteit vast te leggen. Dit is misschien wel het belangrijkste argument om online leren te omarmen vanuit een organisatieoogpunt. Veel organisaties hebben een matig tot slecht beeld van het daadwerkelijke kennisniveau van de medewerkers terwijl een online-omgeving uitermate geschikt is om zaken vast te leggen en te monitoren wat de voortgang is. Al met al is de belofte nog niet ingelost maar blijft de potentie van e-learning aanwezig om een meer vooraanstaande positie te krijgen als volwaardige leervorm.”

Bron: Computable


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

04-11

Data, AI, Robotics – krijgen alle aandacht op Learning 2019

Door: Marcel de Leeuwe (redactie)
05-11

3 december: Symposium leer-versnellers

Door: Let’s Learn!
11-11

Onderwijsaward 2019 voor 5 vernieuwers

Door: de Redactie
13-11

Programma LEARNTEC 2020

Door: de Redactie

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

20-11

E-learning consultant

e-Academy
07-11

Learning Consultant

E-learning Training

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 25-10-2019

Kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag

Columnist en redacteur Wilfred Rubens plaatst kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag.