Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 19-06-2019 | Article Rating | (0) reacties

‘Onderzoek naar e-learning moet anders’

‘Onderzoek naar e-learning moet anders’

Vergelijk e-learning niet altijd met traditioneel onderwijs, onderzoek zou gericht moeten zijn op de vraag of gebruikers een bepaalde vorm daadwerkelijk gebruiken, concludeert Robert de Leeuw. Hij deed onderzoek naar het leren van medisch specialisten, waarop hij deze week promoveerde. De Leeuw – gynaecoloog bij Amsterdam UMC, locatie VUmc – bevestigt in zijn promotieonderzoek wat elke onderwijskundige zou moeten weten: hoe goed de docent is, of hoe goed het online leermateriaal ook is, als de lerende niet is gemotiveerd, dan steekt die er weinig tot niets van op.

De Leeuw deed onderzoek naar het leren van medische professionals, een groep die volgens hem anders is als gewone studenten geneeskunde:  “Ze werken veertig uur in de week, hebben drie kinderen en eigenlijk nergens tijd voor. Aan de andere kant kunnen ze alles wat ze doen direct in de praktijk toepassen”. De Leeuw keek niet naar het verschil tussen e-learning en traditioneel onderwijs, hij onderzocht hoe de verschillende vormen van e-learning het onderling doen. De Leeuw: “In theorie zou interactiviteit heel goed moeten werken. Maar toen we de resultaten van interactief leren vergeleken met simpel zitten-en-luisteren naar een online uitleg, bleek er geen verschil in de leerresultaten te zijn. De vraag is bij hen niet of ze ervan leren, dat doen ze wel, maar of ze gemotiveerd zijn om een bepaalde vorm te gebruiken”.

Kort samengevat: onderzoek naar e-learning zou meer gericht moeten zijn op de vraag of gebruikers gemotiveerd zijn om een bepaalde vorm daadwerkelijk te gebruiken.

Bron: Ad Valvas


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.