Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 03-06-2019 | Article Rating | (0) reacties

Serious games dankzij Nederlandse volksaard?

Serious games dankzij Nederlandse volksaard?

Pim van den Berg bespreekt op de game-site IGN het boek Gamegeschiedenis van Nederland 1978-2018. Dit boek van Tom Lenting beschrijft de ontwikkeling van de game-industrie in Nederland. Het laat zien hoe “vanwege de relatief kleine markt voor games in Nederland, spellenmakers op zoek gaan naar niches buiten alleen games en computers om. Zo vinden ze raakvlakken tussen games en het onderwijs, gezondheidszorg en het bedrijfsleven, om daar spelenderwijs nieuwe inzichten te verwerven.” Philips is van grote invloed geweest bij de opkomst van deze markt. Ook als het gaat om het serious karakter van de technologie. Lenting schrijft: “het Nederlandse elektronicabedrijf uit Eindhoven heeft bij de introductie van al zijn (computer)hardware nooit durven kiezen voor puur entertainment, maar heeft altijd ingezet op zowel de educatieve als de zakelijke markt.” Die instelling – dat iets niet alleen om het plezier gaat, maar dat het ook nut kan of moet hebben – is terug te vinden in de achtergrond van Nederlandse game-bedrijven, schrijft recensent Pim van den Berg: “De maker van A2 Racer, Davilex, is van oorsprong een softwarebedrijf “met als focus betaalbare administratieve en financiële software.” En Redcat was bedoeld als promotiegame voor jongerenrekeningen bij de Rabobank, voordat Davilex er een reeks educatieve spelletjes van maakte.” Is dat een kwestie van risicospreiding of komt het door onze Calvinistische inslag?

Bron: ign.com


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.