Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Veel leerlingen kunnen uren hun aandacht richten op het gamen. Maar eenmaal op school, kunnen zij binnen de les hun aandacht moeilijk vasthouden. Dit inspireerden Luka van Schie - leraar klassieke talen op het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid - om te zoeken naar lesvormen waarmee hij zijn leerlingen ‘bij de les’ kon houden. Met de principes uit game design ontwerpt hij motiverende lessen in de vorm van gamification.
Daarvoor is ICT niet per se nodig. Gamification is ook goed in te zetten in een les met opgaven op papier. En het is vaak niet eens nodig om daarvoor compleet nieuwe opdrachten te ontwikkelen. Je kunt met de principes van gamification bestaand lesmateriaal ombouwen tot motiverende lesvormen.
Op game design gebaseerde motiverende werkvormen hebben in ieder geval de volgende kenmerken:
Lees het hele artikel op de site van Leraar24
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.