Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 28-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gamification zonder ICT

Gamification zonder ICT

Veel leerlingen kunnen uren hun aandacht richten op het gamen. Maar eenmaal op school, kunnen zij binnen de les hun aandacht moeilijk vasthouden. Dit inspireerden Luka van Schie - leraar klassieke talen op het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid - om te zoeken naar lesvormen waarmee hij zijn leerlingen ‘bij de les’ kon houden. Met de principes uit game design ontwerpt hij motiverende lessen in de vorm van gamification.

Daarvoor is ICT niet per se nodig. Gamification is ook goed in te zetten in een les met opgaven op papier. En het is vaak niet eens nodig om daarvoor compleet nieuwe opdrachten te ontwikkelen. Je kunt met de principes van gamification bestaand lesmateriaal ombouwen tot motiverende lesvormen.

Op game design gebaseerde motiverende werkvormen hebben in ieder geval de volgende kenmerken:

  • Er is een duidelijk doel dat leerlingen moeten halen.
  • Leerlingen moeten samenwerken om het doel te bereiken.
  • De les bevat een wedstrijdelement.
  • Leerlingen kunnen tijdens de les verschillende ‘levels’ bereiken.
  • Ze voeren opdrachten uit in oplopende moeilijkheidsgraad.
  • Leerlingen krijgen directe feedback op hun werk.
  • Als ze een opdracht goed hebben uitgevoerd, kunnen ze door met het volgende onderdeel van de les.
  • Als leerlingen een fout maken, horen ze dat ook direct. Ze moeten dan doorgaan tot ze een oefening goed hebben gedaan. Dit maakt de lessen effectiever.

Lees het hele artikel op de site van Leraar24


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.