Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 26-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Gamification houdt medewerker betrokken bij recruitment

Gamification houdt medewerker betrokken bij recruitment

Medewerkers zijn vaak de beste ambassadeurs van een organisatie. Als zij van hun werk houden, zijn ze graag bereid om uit hun netwerk geschikte kandidaten aan te dragen voor vacatures. De ervaring leert dat het een relatief goedkope manier is om hoogwaardige kandidaten te vinden. De medewerkers doen de voorselectie. Van kandidaten die door een eigen medewerker zijn aanbevolen,  is het waarschijnlijker dat deze bij het bedrijf en de functie passen. En mensen die op aanbeveling zijn aangenomen, blijven langer bij de organisatie werken.

Gamification

Gamification kan helpen om medewerkers betrokken te houden bij het vinden van kandidaten. Daarbij worden bijvoorbeeld hun activiteiten beloond met een punten. Denk aan activiteiten als het aantal views op LinkedIn. Van de verzamelde punten kan de medewerker een beloning ‘kopen’. Zoals een VIP-arrangement bij een voetbalwedstrijd of kookles van een beroemde chef. Het gaat erom dat je iets aanbiedt wat mensen leuk vinden en zelf niet zo snel kunnen regelen.

Met een gamification-toepassing heeft HR zicht op de actiefste doorverwijzers. Zowel op individueel als op teamniveau. Je kunt ook wedstrijden opzetten om mensen te stimuleren vaker mee te zoeken naar geschikte kandidaten. Bij een grote Duitse winkelketen mogen de drie actiefste talentenscouts van het jaar bijvoorbeeld een minuut gratis winkelen.

Op de site van Emerce gaat Matthias Wolf uitvoerig in op de vraag hoe gamification kan worden ingezet voor een Employee Referral Programma.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.