Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 18-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Jonge gevangenen gaan gamen

Jonge gevangenen gaan gamen

“Voor de behandeling jonge gevangenen zijn goede methoden ontwikkeld, de vorm is echter vrij traditioneel: veel klassikaal, weinig interactief”, zegt Ronald van Schaik van Kaliber Interactive in Emerce. Er was behoefte aan een manier om beter aan te sluiten bij de belevingswereld, om de betrokkenheid te vergroten. Samen met vertegenwoordigers van de Dienst Justitiële Inrichtingen ontwikkelde Kaliber Interactive in acht weken een interactieve tafel met als doel de behandelbereidheid van jongeren in detentie te vergroten. Door principes van gamification toe te passen is dat gelukt. Ook is de progressie van de behandeling zichtbaar gemaakt.

Als eerste stap is een interactieve tafel ontwikkeld. Acht jongeren spelen in groepsverband en onder begeleiding van een coach verschillende digitale spellen. Dankzij een speciaal ontwikkeld CMS, dat zorgt voor de inhoudelijke invulling, kunnen specifieke thema’s behandeld worden. Bijvoorbeeld rond morele dilemma’s. Wat doe je wel en wat doe je zeker niet? En waarom? Aan de hand van quizzes, videofragmenten en animaties gaan de 8 deelnemers met elkaar in gesprek. Stel bijvoorbeeld dat je heel graag dat paar sneakers wil, maar er het geld niet voor hebt. Wat doe je dan als iemand vervolgens vraagt om voor een mooi bedrag ‘een pakketje’ weg te brengen?

Resultaat

Of gamification de kans op recidive verkleint, moet blijken uit grootschaliger onderzoek. Wat de eerste observaties uit de praktijk duidelijk maken, is dat de betrokkenheid zichtbaar groeit. Iemands kennis, houding en gedrag blijken daarmee ook in een serieuze context positief te veranderen.

  • Scores werken motiverend
  • Jongeren kijken naar elkaars punten
  • Er ontstaat meer competitie
  • Een spel verandert de groepsdynamiek
  • De interactie neemt toe
  • Het stimuleert de samenwerking
  • Met name groepsspellen zorgen voor interesse

“Dat we er in zijn geslaagd in acht weken tijd een interactieve tafel en strategie te ontwikkelen, laat zien hoe een groot vraagstuk is te kanaliseren tot een praktisch toepasbare innovatie. Het bevestigt voor ons hoe goed interactieve technologie en innovatie zich lenen voor maatschappelijke verandering” stelt Van Schaik.

Lees het uitgebreide artikel op de site van Emerce.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

04-07

Learning Consultant

E-learning Training
02-07

Vacature Accountmanager

inBrain

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.