Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 27-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs democratiseren onderwijs China

MOOCs democratiseren onderwijs China

Studenten in het minder ontwikkelde westen van China volgen gratis online cursussen (MOOCs) van topuniversiteiten. Op die manier bevordert de Chinese overheid de democratisering van het onderwijs.

MOOC – wat staat voor Massive Open Online Course - is een meestal gratis online cursus. De tools binnen een MOOC-platform zijn ontwikkeld met het oog op zeer grote studentenaantallen. Het platform zorgt er ook voor dat het cursusmateriaal overal ter wereld toegankelijk is.

MOOCs bestaan ongeveer tien jaar en het aantal cursussen neemt nog steeds toe. In 2013 besloot het Chinese ministerie van Onderwijs om dit soort cursussen te gebruiken voor een evenwichtiger spreiding van onderwijsmiddelen en om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, vooral in het hoger onderwijs. Hoogleraren aan China’s meest prestigieuze universiteiten stellen zo hun kennis en methodes ter beschikking aan minder rijk bedeelde instellingen.

Uit een evaluatie van het Chinese ministerie blijkt dat de afgelopen zes jaar zo’n 26 miljoen studenten over heel China van het initiatief gebruik hebben gemaakt. In de westelijke regio’s - waar nog veel ruimte is voor economische groei - hebben 489 universiteiten hiervan geprofiteerd. De cursussen kennen een steeds grotere populariteit.

De Chinese regering heeft vorig jaar een advieslijst gepubliceerd van 490 cursussen. Dit jaar is die uitgebreid tot 801. Tegen 2020 hoopt het ministerie van Onderwijs de reeks te kunnen uitbreiden tot 3.000 aanbevolen cursussen. MOOCs zijn er voor alle mogelijke vakken. 

Bron: chinasquare.be

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.