Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 25-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Radbout: van Blackboard naar Brightspace

Radbout: van Blackboard naar Brightspace

Na de zomer van 2018 stapte de Radbout Universiteit in Nijmegen over van Blackboard op de leeromgeving van Brightspace. Volgens betrokkenen is er sprake van een ‘opvallend soepele overgang van het weinig geliefde Blackboard naar Brightspace’, schrijft het Algemeen Nijmeegs Studentenblad (ANS). Onder docenten en studenten heerste veel ontevredenheid over Blackboard, schrijft ANS. ICT-programmamanager Jos in den Bosch vertelt: 'Het grootste probleem bij Blackboard was vooral de overzichtelijkheid. Docenten klaagden niet te weten waar ze op moesten klikken. Studenten zeiden vaak dat elke docent Blackboard op een andere manier indeelde.' Ook vonden zowel docenten als studenten dat het programma er verouderd uitzag, vertelt In den Bosch.

In 2015 schreef de Radboud Universiteit een aanbesteding uit voor een nieuw leersysteem. Drie bedrijven deden een bieding. Brightspace kwam als beste uit de bus. 'In de aanbesteding hechtten we naast alle technische dingen de meeste waarde aan gebruikersvriendelijkheid, omdat dat de grootste klacht was bij Blackboard. Bij het testen vonden studenten en docenten Brightspace duidelijk het fijnste werken', zegt In den Bosch.

Een halfjaar ervaring is kort. Een nieuwe ‘liefde’ betekent in het begin vaak een roze bril. Niettemin concludeert ANS: Een half jaar Brightspace: (bijna) iedereen tevreden.

Lees het uitgebreide artikel op de site van ANS.

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.