Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 13-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op LEARNTEC: kunstmatige intelligentie

Terugblik op LEARNTEC: kunstmatige intelligentie

Deze week een terugblik op de LEARNTEC, die eind januari in Karlsruhe werd gehouden. Een terugblik aan de hand van drie opvallende presentaties. Als derde een beschouwing over de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (KI) aan de hand van een permanent beschikbare tutor. Eerder het verhaal van Donald Clark over chatbots en de waarde van die technologie voor het leren. En een analyse van de pogingen die Bosch (o.a. boormachines) onderneemt om via het Internet of Things het leren dichter bij de werkplek te brengen.

De mogelijkheden van KI, door Ralph Ewert

Kunstmatige intelligentie (KI) klinkt altijd wat kunstmatig, maar de groei zit er lekker in. KI beïnvloedt onze werkelijkheid op een ongekend sluipende manier. In de meeste producten en diensten zit KI, maar het staat er niet op. De KI-werkelijkheid ontkennen is niet slim, want het kan een een zegen voor het onderwijs. Van euforie kunnen we evenwel niet leven, dus hier een voorbeeld uit de onderwijspraktijk.

Stel dat elke medewerker een eigen tutor zou hebben? Dat is over een paar jaar mogelijk volgens de Ralph Ewert. Hij werkt bij de bibliotheek van het informatiecentrum en onderzoekt de mogelijkheden voor informatie-extractie door de automatische analyse van beeld, video en tekst, die via machine learning (KI) automatisch wordt gecontroleerd op inhoud en complexiteit in relatie tot het kennisniveau van de lerende of van het leerplan. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor learning analytics en educational data mining.

De techniek is niet het probleem, maar wel de acceptatie van IK door de gebruikers. Ewert verwacht de nodige weerstand en speelt daarop in door voortdurend aan verwachtingsmanagement te doen. Wat zijn de mogelijkheden, welke invloed gaat dit op jouw functioneren hebben? Met andere woorden verantwoordelijkheid en transparantie spelen een belangrijke rol. Hij spreekt daarom ook over Trusted Learning Analytics en probeert zoveel mogelijk goede voorbeelden te vinden om die gewenning zo realistisch mogelijk te maken. Dit past bij het idee dat uiteindelijk de lerenden zelf keuzes gaan maken, zich laat adviseren door het system en dat doen in het volste vertrouwen als docent, en als lerende.

Logischerwijs lopen er allerlei parallelle trajecten, want de technologie zet deuren open voor andere toepassingen, zoals bijvoorbeeld een project voor slechtzienden om automatisch allerlei soorten informatie om te zetten in voor hen leesbare formaten. En het project SALIENT voor de ondersteuning van informeel leren door geautomatiseerde zoekfuncties en adviezen.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

04-11

Data, AI, Robotics – krijgen alle aandacht op Learning 2019

Door: Marcel de Leeuwe (redactie)
05-11

3 december: Symposium leer-versnellers

Door: Let’s Learn!
11-11

Onderwijsaward 2019 voor 5 vernieuwers

Door: de Redactie
13-11

Programma LEARNTEC 2020

Door: de Redactie

Achtergronden aanbieders

Vacatures in de markt

20-11

E-learning consultant

e-Academy
07-11

Learning Consultant

E-learning Training

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 25-10-2019

Kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag

Columnist en redacteur Wilfred Rubens plaatst kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag.