Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 11-02-2019 | Article Rating | (0) reacties

‘Gamification aan begin van doorbraak’

‘Gamification aan begin van doorbraak’

Gamification staat pas aan het begin van zijn doorbraak, stelt directeur Marcel Mens van AtHand. Bij gamification gaat het onder andere om het verbeteren van medewerkerprestaties, het veranderen van gedrag of het aanleren van activiteiten. Dat gebeurt niet via papieren lesboeken, maar met online spelmechanismen, bedoeld om kennis en vaardigheden bij te spijkeren. De site MarketingTribune sprak met Marcel Mens.

Wat zijn de do’s van gamification?

‘Iedereen heeft de mond vol van customer experience. Hoe versleten die term onderhand ook is, je organisatie presteert alleen naar volle tevredenheid als je bovenop de basale dienstverlening je klant extra weet te verrassen. Alleen als je medewerkers er vol voor gaan, kan de organisatie een onderscheidende ervaring bieden waar iedereen zo naarstig naar op zoek is. Employee engagement heet dat met een modewoord.’

Dat lukt uitsluitend met gamification?

‘Wat mij betreft wel. Wat in ieder geval niet werkt, is dat je top down medewerkers opdraagt hoe ze zich moeten gedragen. Het werkt veel beter als je bottum up medewerkers enthousiasmeert om een stapje extra te zetten voor de klant. Gamification is bij uitstek een instrument om dat medewerkers te laten voelen en ervaren. Het gaat om de intrinsieke motivatie. Voormalig president Kennedy zei het al: “Ask not what your country can do for you—ask what you can do for your country.” Dat is ook een beetje de rode draad van gamification.’

Wat is een don’t van gamification?

‘Gamification is een turbo. Net zoals een turbomotor kun je met gamification snel tot het gewenste resultaat komen. Maar ook voor een turbomotor geldt: je moet het niet continu “aan” laten staan, dan worden je medewerkers overprikkeld. Je moet het doseren. Een traject van ongeveer zes weken heeft blijvend effect op de prestaties van medewerkers. Na een periode van enkele maanden bijvoorbeeld kan je weer een andere game inzetten. ’

Meer op MarketingTribune


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.