Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Pieter de Vries (redactie) | 28-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

LEARNTEC 2019: Introductie

LEARNTEC 2019: Introductie

Deze week begint de 27e editie van de LEARNTEC. In zijn soort met de grootste expositie van Europa, samen met een (iets kleiner) congres over leren en technologie. Er zijn meer dan 340 exposanten, die hun waren van 29 tot 31 januari in Karlsruhe presenteren, een goeie 500 kilometer van ons land. Het aantrekkelijke van LEARNTEC is, dat ze er meestal goed in slagen om zowel voor onderwijs als het bedrijfsleven interessante zaken te brengen in combinatie met een conferentie, die op een goeie manier gelinkt is met de expositievloer.

De meeste aandacht gaat naar leerscenario’s voor augmented and virtual reality, leren op de ‘moderne werkplek’, individualisering van het leren middels kunstmatige intelligentie, big data en Learning analytics. Men verwacht meer dan 10-duizend bezoekers uit de industrie, advieswereld, kleinhandel en onderwijs. Dat is veel, maar de ervaring leert dat dit leidt tot aardige ontmoetingen en discussies.

Dit jaar biedt LEARNTEC samen met de Duitse brancheorganisatie een Virtual Reality speelruimte (creative suite) om VR te ervaren en na te vragen welke moeite het kost om zoiets van de grond te krijgen. Afgezien nog van de vraag of het werkt! Interessant zijn de praktijkvoorbeelden van Lufthansa, de Deutsche Bahn samen met talloze kleinere initiatieven. Dit alles gelardeerd met presentaties en discussies.

In Duitsland worden start-ups door de overheid ondersteund en die zijn dan ook in grote getale aanwezig. Het tekort aan werknemers in de digitale onderwijsbranche en de behoefte aan nieuwe ideeën en initiatieven zijn nijpend. Er is een speciale afdeling ingericht voor de jonge ondernemers met gerichte presentaties en alles wat er bij hoort, zoals elke dag een serie ‘pitches’ van nieuwelingen.

Van de 340 exposanten komen er 80 uit en voor het onderwijs. Onder de kopjes school@LEARNTEC en university@LEARNTEC is er van alles te vinden over digitalisering van het onderwijs. Er komen ontwikkelingen aan bod die plaatsvinden in de verschillende delen van Duitsland, zoals digitale didactiek en materiaalontwikkeling. Verder aandacht voor organisatorische ontwikkelingen om de digitalisering vooruit te helpen, zoals e-teaching.org, ontwikkeld door het Leibnitz Institut. In dat kader zijn op de eerste dag (dinsdag 29 januari) speciale bijeenkomsten voor directie en decanen.

Naast de expositievloer is er het congres, dat dit jaar gewijd is aan „Future Learning: social, global, digital“. Bedoeld voor beginners en experts met de nadruk op praktijkervaringen. Er zijn zo’n 120 voordrachten en workshops, open space sessies en discussierondes. Ik kijk vooral uit naar de bijdrage van Johannes Heinlein van edX over ‘Reimagining Education’.

E-learning.nl is er de hele tijd bij en probeert de meest interessante zaken op een rij te zetten. Heb je vragen of belangstelling voor iets speciaals, laat het weten, we kunnen altijd kijken of er iets aan te doen valt.


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.