Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van de Redactie | 24-01-2019 | Article Rating | (0) reacties

e-Learning bevordert begrip patiënt van behandelopties

e-Learning bevordert begrip patiënt van behandelopties

De inzet van digitale keuzehulpen bevordert het samen beslissen over behandelingen door behandelaar en patiënt. Dat blijkt uit onderzoek, vertelt Dirk Ubbink , hoogleraar evidence-based medicine en shared decision-making aan de Universiteit van Amsterdam.

Ubbink is hoofd-onderzoeker van het project Zorgverleners en patiënten leren delen. Daarin werden e-learning modules ontwikkeld waarmee patiënten en zorgverleners in drie universitaire ziekenhuizen zich konden voorbereiden op de beslissing om wel of niet over te gaan tot een behandeling. "We weten nu dat mensen tevredener zijn geworden door beter geïnformeerd te zijn", stelt Ubbink op de site Skipr. "Patiënten zijn beter op hoogte van de kansen en risico’s van hun aandoening en van de behandelopties, waardoor ze ook minder met vragen en zorgen rondlopen".

Volgens de hoogleraar worden patiënten nog weinig betrokken bij de besluitvorming over behandelingen. Daarin valt een hoop te verbeteren. Informatie krijgen via e-learning over de aandoening en de behandelopties laat patiënten beter beslagen ten ijs komen in het gesprek over de te kiezen behandeling. "We moeten nog veel in de praktijk ervaren hoe het werkt bij verschillende doelgroepen, maar de eerste ervaringen zijn positief", stelt Ubbink. Het Zorginstituut stimuleert het gebruik van uitkomstdata bij het samen beslissen.

Lees het hele artikel op Skipr


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.