Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2018 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning adoption checklist

Blended learning adoption checklist Verleden week heb ik tijdens de Onderwijsdagen een sessie bijgewoond over een project waarbinnen een ‘maturity model’ voor blended learning wordt ontwikkeld. Een dergelijk model bestaat echter al.


Ik doel daarbij op het “framework for institutional adoption and implementation of blended learning” van Charles R. Graham, Wendy Woodfield en J. Buckley Harrison. Dit raamwerk wordt ook beschreven in  het artikel Blended learning in higher education: Institutional adoption and implementation.

Ik heb dit raamwerk eerder vergeleken met het implementatiemodel dat ik vaak gebruik. 

Op basis van dit raamwerk hebben Graham en collega's de Institutional Blended Learning Checklist gemaakt.

Deze checklist kan worden gebruikt om te kijken waar jouw organisatie staat als het gaat om blended learning. De auteurs onderscheiden drie niveaus van ‘volwassenheid’:

  1. Bewustwording en verkenning.
  2. Adoptie en vroege implementatie.
  3. Volwassen implementatie en groei.

Verder onderscheiden zij drie aspecten (met subonderdelen) waar je aandacht aan moet besteden als het gaat om de adoptie:

  1. Strategie
    1. Doel
    2. Draagvlak
    3. Definitie en beleid
  2. Structuur
    1. Infrastructuur
    2. Planning/roostering
    3. Besturing
    4. Evaluatie
  3. Support
    1. Technische ondersteuning
    2. Didactische ondersteuning/professionele ontwikkeling
    3. Beloningen

Op deze manier ontstaat een tabel met uitspraken, zoals:

  • Are individual faculty and administrators informally advocating for BL?

  • Is there an effort to designate BL and online courses in the registration/catalog system?

  • Is professional development in BL and online teaching expected of faculty prior to teaching in these modalities?

Een dergelijk instrument is altijd handig om het gesprek te voeren over waart je staat als organisatie ten aanzien van blended learning. Een aantal zaken valt me op:

  • Maturitymodellen onderscheiden dikwijls vijf fasen. Dit model drie ‘stages’. Ik heb al eerder de vraag gesteld of dit model wel fijnmazig genoeg is.
  • Maturitymodellen willen vaak geen waardeoordeel bevatten. Toch ligt een waardeoordeel altijd op de loer. Dit model heeft daar geen moeite mee. Dat is wel zo eerlijk.
  • Mijn zes clusters van factoren komen grotendeels ook in deze checklist terug. Curriculum zie ik in de checklist niet terug. Al is dit aspect ook lastig in ‘stages’ te vatten.
  • De andere factoren herken ik wel, al vind ik vooral ‘mijn’ Processen en organisatie’ wat mager uitgewerkt. Ook andere clusters van factoren zijn veel omvattender in mijn. Echter, zo’n checklist wordt anders lastig hanteerbaar.
  • Verleden week werd bij de sessie over het ‘volwassenheidsmodel’ een onderscheid gemaakt tussen micro-, meso- en macroniveau. Deze checklist focust zich op mesoniveau.

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 09-06-2019

Gepersonaliseerd leren heilige graal?

Veel ronkende verhalen over gepersonaliseerd leren op. Lastige is een gebrek aan eenduidige definities. Wilfred Rubens beschrijft gepersonaliseerd leren als het gebruik maken van de karakteristieken van lerenden om hen specifieke, relevante en adaptieve leerervaringen te bieden.