Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Drillster | 07-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Trends 2015: hoop of hype?

Trends 2015: hoop of hype?

Als een nieuw jaar in zicht komt, publiceren diverse magazines de e-learning-trends voor het nieuwe jaar. In onderstaande tabel heb ik de top 5 van een drietal internationale bronnen op een rijtje gezet.  Maar hoe komen die lijstjes trends tot stand? Wie stelt ze samen? En komen de voorspellingen van deze trends ook wel eens uit? 

 

Infographic

Trainingzone.co.uk

TalentLMS.com

1

Big data

M-learning

Self-directed learning

2

Gamification

Use of video

Personalized (adaptive) learning

3

Personalization

Tin Can API

Curation

4

M-learning

Big data

Anywhere, anytime, any device

5

Return on Investment

Gamification

Specialized learning material (context, on demand)

 

Mobiel leren, gamification en big data zijn de drie meest genoemde trends. Een trend ontstaat door een groot aantal factoren. Deze factoren kunnen onder andere van culturele, sociale, economische, financiële of technische aard zijn. Als het op online opleiden aankomt, kunnen we stellen dat de factoren die bepalen hoe we in 2015 leven en werken, van invloed zijn op de manier waarop we tegenwoordig leren. We brengen allemaal een steeds groter deel van de dag door achter het scherm van onze smartphone of tablet. Een training volgen via delfde mobiele devices is dan een logisch gevolg. Daarmee is M-learning (mobile learning) een voor de hand liggende en een te verklaren trend.

En als een cursist niet meer fysiek naar een trainingslocatie komt, dan zullen we andere middelen moeten inzetten om de cursisten op afstand te motiveren. Gamification blijkt dan een effectieve motivator te zijn.  Mobiel leren en het toevoegen van game-elementen, leveren tevens een bijdrage aan de sterk groeiende hoeveelheid gegevens die dagelijks worden verzameld tijdens het leerproces. Dan zijn we bij Big Data, een fenomeen dat mede door de hierboven genoemde factoren wordt beïnvloedt.

Zijn er kruisverbanden met de andere e-learning-trends? Als zowel de devices die we bij het leren inzetten als het type leerinterventies steeds diverser worden, dan hebben we Tin Can API nodig, ook wel de Experience API genoemd, om de uitwisseling van gegevens tussen verschillende (leer)bronnen te vergemakkelijken. En dat zal de stroom data weer verder doen toenemen. Dankzij het verzamelen en analyseren van deze data zal een training steeds beter afgestemd kunnen worden op de leerbehoefte van een individuele cursist. De vraag naar gepersonaliseerde, adaptieve trainingsprogramma’s zal hierdoor sterk groeien. 

De jaren van economische recessie liggen nog vers in ons geheugen. Dat er sterk wordt gekeken naar de return on investment van een opleidingstraject, zal niemand verbazen. En zo kan elk van de 2015 e-learning trends verklaard worden door de omgevingsfactoren die de huidige tijd bepalen.

Je kunt er ook met een andere bril naar kijken. Wordt een trend misschien ook veroorzaakt doordat deze door één of enkele personen wordt genoemd? Nu wordt het interessant. Zo kan een vermeende e-learning-trend een self fulfilling prophecy worden.  Ben je zo´n trendsetter? Bewaar het lijstje waarvan ik aan het begin van dit artikel vroeg om het te maken. Breken jouw goede voornemens op het gebied van leren en ontwikkelen ontwikkelingen dit jaar door? We zullen het over 12 maanden weten als 2015 ten einde is en de 2016 e-learning-trends worden gepubliceerd.

Voorlopig is het jaar is nog lang en zal het ongetwijfeld vele uitdagingen kennen. Wellicht kunnen de 2015 e-learning-trends ook een inspiratiebron zijn bij het aangaan van die e-learning-uitdagingen. 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.