Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Om te omschrijven welke impact technologie op een leerinterventie heeft, wordt vaak gebruik gemaakt van de fasen substitutie, transitie en transformatie. Bij substitutie verandert de oorspronkelijke leerinterventie niet: we blijven hetzelfde doen, maar met nieuwe middelen. Bij transformatie zijn niet alleen de middelen nieuw, maar worden leerinterventies gecreëerd die zonder technologie niet mogelijk zijn. Er is kritiek op deze indeling, vooral vanwege het (vermeende) normatieve karakter van de 3 fasen: een docent/opleider is pas echt goed bezig, als hij/zij in de transformatiefase zit.
SAMR is een vergelijkbaar model, zij het met een verdere verfijning van de 3 bovengenoemde fasen. SAMR staat voor:
Ook bij dit model de valkuil dat het wordt gezien als een aansporing om vooral naar de bovenste trede te streven, terwijl in sommige gevallen substitutie volstaat om een efficiënte en effectieve leeroplossing te bieden (zoals Judith Schoonenboom in 2009 al betoogde). Een 2-minuten-video op YouTube biedt een korte introductie. Bron: The Whiteboard Blog
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.